http://www.renastere...electorale.html
De ani de zile, autorităţile locale, dar şi cele judeţene, vorbesc despre proiectul Bega navigabilă. Unii oameni politici au adus acest subiect în discuţie din motive strict electorale, alţii chiar au încercat să obţină fonduri pentru materializarea acestei idei. Prima etapă de decolmatare a canalului Bega a fost realizată în cele din urmă, după multe intervenţii pentru obţinerea fondurilor necesare.
Cu chiu cu vai s-a reuşit şi rezolvarea unei mici părţi din cea de-a doua etapă, respectiv realizarea unui prag deversor la Sânmihaiu Român pentru menţinerea constantă a debitului râului, dar şi pentru punerea la uscat a stăvilarului şi ecluzei din zonă.
Finanţarea lucrărilor pentru ridicarea unui prag deversor s-a realizat cu fonduri de la Banca Mondială, în schimb fondurile pentru stăvilar şi ecluză întârzie să apară.
Ecluza de la Sânmihaiu Român se află la o distanţă de 7,3 km de Podul Modoş, din Timişoara. Lungimea camerei ecluzei este de 70 metri, iar lăţimea, de 10 metri. Are un pescaj de 2-3 m. În prezent, este singura ecluză de pe canal care nu este funcţională. Urmează să fie modernizată odată cu lucrările la canal ce au început în 2008.
Aceasta apare în lista monumentelor istorice din judeţul Timiş, întocmită de Direcţia pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional. Stăvilarul şi ecluza, aflate într-o stare avansată de degradare, reprezintă o lucrare de inginerie deosebit de interesantă.
Stavila cilindrică, din componenţa stăvilarului, în momentul în care se ridica, asigura şi autodragarea nămolului, în timp ce stavila plană se utiliza pentru reglarea fină a unor debite. Cât despre ecluză, aceasta nu funcţionează, fiind blocată.
Proiectul pentru reamenajarea stăvilarului şi a ecluzei, care au fost funcţionale până în 1988, ar fi trebuit să fie finanţat din fondurile Programului Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii, însă banii nu au sosit încă şi nici nu vor sosi prea curând.
În aceste condiţii, nu se poate vorbi despre Bega navigabilă. Specialiştii de la Administraţia Bazinală de Apă Banat susţin că, în prezent, pe Bega se poate naviga doar între Uzina Hidroelectrică şi Sânmihaiu Român. Ei afirmă că adâncimea medie este de 2-2,5 metri, ceea ce permite transportul unor vase de o capacitate de 500 de tone deadweight.
În anii 1700 a fost posibil
Istoria Canalului Bega începe în anul 1728, când contele Claudius Mercy a dispus săparea unui canal care să contribuie la asanarea terenurilor inundabile din jurul Timişoarei. Atunci a început canalizarea râului Bega în amonte de Timişoara, până la Făget. Patru ani mai târziu, în 1732, pe noul canal a circulat primul vapor pâna la Pancevo.
Lucrările începute de Mercy au fost continuate de inginerul Maximilian Fremaut.
În 1744 a fost dat un ordin imperial prin care toate comunele riverane canalului Bega au fost obligate să întreţină malurile şi digurile, şi să ajute la regularizarea canalului.
În 1752, în presa vremii este menţionat Portul Timişoara în cartierul Iosefin. Cantitatea de mărfuri ce era transportată pe Bega a fost de 20.000 de tone.
În 1775 se înfiinţează Oficiul de Navigaţie din Timişoara, ca mai apoi, între 1900 – 1916, să se construiască sistemul de ecluze de pe Canalul Bega. Ca urmare a acestui fapt, navigaţia a crescut considerabil. În 1917, pe canalul Bega sunt înregistrate 563 de ambarcaţiuni comerciale. În anii 1937 – 1938, volumul de mărfuri transportate ajunge la un maxim de 250.000 tone/an.
Transportul de pasageri pe Bega a cunoscut un vârf de circa 500.000 de pasageri în anul 1944. În 1958 se sistează transportul de mărfuri, iar în 1967 au fost retrase navele de pasageri.
Canalul Bega este primul canal navigabil construit în ţară pe o lungime de 44 de kilometri pe teritoriul României şi 72 pe cel al Serbiei.
Asa ceva s-ar putea implementa si acum, trebuie doar vointa (politica). Perioada comunista a lasat rani adanci in comportamentul romanului banatean, mai ales in privinta lucrului bine facut si al oranduirii firesti a lucrurilor.
Aceasta postare a fost editata de Pelbartus: 21 octombrie 2012 - 22:01