Vreau acum sa va atrag atentia asupra unei calatorii (ipotetice) pe Bega de la Timisoara si pe Dunare pana la Constanta sau Delta Dunarii, respectiv Marea Neagra, marea cea mare,...
Aceasta calatorie se poate face si pe scurtatura in sensul ca se poate naviga si pe un canal din sistemul DTD (Dunare-Tisa-Dunare). Asta inseamna ca dupa ecluza Klek (dar inainte de Zrenjanin) facem la stanga si o luam pe unul din canalele DTD si ajungem taman la Socol unde Dunarea intra pe frontiera comuna romano-sarba. Dar pe acest traseu mai intalnim doua ecluze, cea de la
Botos (intersectia cu raul Timis) si ecluza
Kajtasovo cu vreo doi kilometri inainte de varsarea canalului in Dunare. Aceasta varianta este cu vreo 100 km mai scurta decat varianta clasica, respectiv prin Tisa, Dunare, pe la Belgrad, etc.,...
Deasemenea daca am dori sa navigam catre Szeged pe Tisa, de la ecluza Klek se poate face la dreapta, tot pe canalul DTD spre Novi Becej si apoi Tisa...
Cateva cuvinte despre sistemul de canale DTD. Este vorba despre mai multe canale chiar paralele care in general au traseul pe directia nord-vest catre sud-est scurt-circuintand Dunarea si de multe ori aceste "scurtcircuite" trecand prin Tisa, astfel navele cu tonaj de sub 1.000 To pot scurta drumul catre Marea Neagra sau invers cu 200 - 300 de kilometri.
Proiectarea acestui sistem de canale a inceput in 1947 iar constructia lor a inceput zece ani mai tarziu, in 1957 si a durat 20 - 22 de ani, pana in '77-79. Unele canale sunt din timpul austro-ungariei dar au fost curatate, largite sau indreptate, unele ecluzate sau reecluzate. Au lungimea totala de 650 km din care 600 km sunt navigabili, iar peste tot exista statii de pompare pentru irigatii sau de desecare, multe dintre acestea functionand in ambele sensuri, dupa nevoi.
Intregul acest sistem a fost creeat atat pentru inlesnirea navigatiei cat si pentru apararea de inundatii sau pentru irigatii in ani secetosi.
In intregul sistem exista 16 ecluze cu stavilare si vreo 6 stavilare care au rolul de a ridica nivelul apei pe canalele navigabile la nevoie, de pe alte canale nenavigabile.
In prezent navigatia pe aceste canale a scazut fata de acum 20 de ani din diverse motive (razboaiele din zona), dar se incearca relansarea navigatiei atat de marfuri cat si navigatie turistica. "Apele Voivodinei" au achizitionat in acest sens utilaje pentru curatarea canalelor de namol. Probabil si Bega (sectorul sarbesc) urmeaza a fi curatata pe cand terminam si noi repararea ecluzelor noastre (doua).
Inca un amanunt; o trecere prin ecluza (la ei) costa 11 - 12 euro (pana in 50 lei) indiferent cate ambarcatiuni intra in ecluza la acea trecere, cu alte cuvinte cei 12 euro se impart intre ambarcatiunile care trec simultan, asta daca ai noroc sa fie mai multi. Daca esti singur, platesti intreaga suma sau mai astepti, poate mai apare careva.
Aceasta postare a fost editata de mile: 05 septembrie 2011 - 12:45