Aviz negativ pentru reabilitarea liniei de cale ferată Oravița – Anina
Guvernul a avizat negativ proiectul pentru reabilitarea liniei de cale ferată din Banatul Montan. Motivul invocat de Ministerul Transporturilor este ca nu există trafic pe această linie, trafic care să facă rentabilă investiția de reabilitare.
Propunerea de finanțare a reabilitării acestei căi ferate a fost lansată de ministrul turismului, Maria Grapini, pentru promovarea traseului ca linie turistică. În acest sens s-au purtat discuții cu Ministerul Transporturilor, CJ Caraș-Severin și primăria Vârșeț. Singurele autorități care susțin proiectul sunt ale localităților aflate pe traseul liniei. Linia cu lungimea de 33 kilometri face legătura între Oravița și Anina, traversând o serie de viaducte și tunele săpate manual în stâncă. Linia este menținută în circulație datorită eforturilor administrațiilor județene din vestul țării.
Această linie este vizitată frecvent de turiști din toată Europa. Linia a pierdut constant călători odată cu închiderea minelor de la Anina, existând planuri de trecere a liniei în sistemul neinteroperabil pentru a fi închiriată la operatori privați. Un calcul al Regionalei Timișoara indică un venit mediu lunar de 3.856 lei pe această linie și cheltuieli de întreținere și exploatare de 194.256 lei pe lună.
Linia a fost clasată în anul 2004 în lista monumentelor istorice de interes general. Există planuri de relansare a liniei prin refacerea legăturii cu orașul Vîrșeț din Serbia, dar totul este la nivel de propuneri și declarații ale autorităților.
Sursa: expressdebanat.ro