tion
Undă verde sau „full adaptive”?
În peste o sută de intersecții din oraș au fost montate automate de trafic, care ajută sistemul să calculeze singur care este varianta cea mai bună pentru ca șoferii să nu stea aiurea la cozi. Există, practic, două variante, susțin specialiștii. Una pune accentul pe unda verde, iar alta pe eliberarea cozilor din intersecții. Încă se dezbate ce variantă este mai bună pentru Timișoara, deși cei implicați înclină deja spre cea de-a doua.
Zilele acestea se lucrează de zor la prioritizarea mijloacelor de transport în comun. Se va face astfel încât, pentru început, pe Bd. Liviu Rebreanu, tramvaiele de pe linia 9 să se miște mai repede. În prezent, în Timișoara funcționează unda verde pe mai multe bulevarde.
adrian-vulpescu-manager-tehnic-firma-swarco
„Pasul imediat următor va fi să încercăm să facem același lucru cu automatele de trafic, să trecem pe «full adaptive». Automatele de trafic, pe de o parte, primesc informații de la detectorii de trafic, iar pe de altă parte primesc informații de la intersecțiile vecine, astfel încât în fiecare ciclu de semaforizare se încearcă adaptarea duratelor de verde. Pe de o parte, eliberează cozile din intersecții, iar pe de altă parte asigură, atunci când acest lucru este posibil, coridoare de undă verde. Diferența față de modul de lucru cu programe fixe, acesta fiind tot un mod de lucru adaptiv, în sensul că intersecțiile și atunci comunică între ele, dar în «full adaptive» accentul este pus pe eliberarea cozilor din intersecții. Odată eliberate cozile, în măsura în care geometria străzilor și volumul de trafic permit asta, se încearcă asigurarea în continuare a undei verzi. Deci, în modul de lucru «full adaptive», sistemul încearcă mai degrabă să elibereze cozile din fiecare intersecție și în subsidiar să asigure unda verde. Spre deosebire de celălalt mod de lucru, care este în funcțiune în momentul de față, care încearcă în primul rând asigurarea undei verzi și apoi eliberarea cozilor”, ne-a explicat Adrian Vulpescu, manager tehnic al firmei Swarco Traffic România.
Așadar, pe unele bulevarde am putea avea undă verde, iar pe altele s-ar putea merge pe eliberarea cozilor din intersecții. Asta ar însemna că, în unele intersecții, șoferii vor sta și la semafoare, deși se află pe bulevardele cu prioritate.
„Noi încercăm să balansăm dorința legitimă a unui conducător auto, care se așteaptă ca pe un bulevard important să prindă undă verde și să nu stea la coadă, dar pe de altă parte lucrurile trebuie privite global. În general, în modul de lucru «full adaptive», care pune accentul pe eliberarea cozilor din intersecții, repet, global vorbind, sistemul e mai eficient. Cu alte cuvinte, traficul se desfășoară mai bine din punct de vedere global. Vorbim, de fapt, de o arie care este supusă controlului, nu de tronsoane individuale de undă verde. Și atunci, din punct de vedere al controlului pe întreaga arie, de cele mai multe ori este mai eficient sistemul «full adaptive», pentru că, în medie, aceasta este o expresie foarte importantă, se asigură o deplasare mai fluentă a plutoanelor de autovehicule. Asta în detrimentul scăderii undei verzi pe anumite bulevarde. Dar global, la nivelul municipiului, există un câștig mai mare, de regulă, dacă se folosește sistemul «full adaptive», decât dacă se implementează două sau trei coridoare de undă verde și atât”, ne-a mai spus Vulpescu.
În cele din urmă, decizia va fi luată de cei din primărie, ajutați de specialiștii în trafic de la firma care implementează întreg sistemul în Timișoara. Sistemul „full adaptive” însă, poate fi aplicat cu succes la Timișoara, iar cei care se ocupă de asta susțin că va funcționa foarte bine pe marile bulevarde: Take Ionescu, Liviu Rebreanu, Sever Bocu, Calea Aradului. De acolo ar putea dispărea așadar unda verde.