STP Timișoara Forum: Indicatoare, marcaje și semnalizări rutiere - STP Timișoara Forum

Salt la continut

  • (88 Pagini)
  • +
  • « Prima
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Indicatoare, marcaje și semnalizări rutiere managementul traficului in oras

#1281 Useril este offline   Elphax 

  • Membru activ
  • Grup: * Membri activi *
  • Postari: 1452
  • Inregistrat: 18 aprilie 15
  • Sexul:masculin

Postat 13 februarie 2017 - 09:59

si in giratoriul de la Shopping City Sagului au reactivat semafoarele, sunt cozi non stop
aseara era blocat si giratoriul din parcarea mall-ului din cauza cozilor
:)
0

#1282 Useril este offline   ovidiubelge 

  • Membru începător
  • Pip
  • Grup: Members
  • Postari: 5
  • Inregistrat: 20 ianuarie 17
  • Sexul:masculin

Postat 13 februarie 2017 - 12:39

Vezi postareaMHN, la 13 februarie 2017 - 00:12, a spus:

Dimpotrivă, trebuie neapărat făcut ceva cu sensul din Mărăști, după părerea mea. Pietonii trec în continuu dimineața și aproape la orice oră.
Doar un semafor îi poate organiza.


Sensurile giratorii sunt făcute tocmai pentru a asigura prioritate egală tuturor și pentru a anula timpii morți dați de semafoare. Puteți observa că atunci când nu sunt vârfuri de trafic, într-un sens giratoriu sunt semnificativ mai puține mașini decât într-o intersecție semaforizată. La orele de vârf se formează cozi de mașini indiferent de modul în care e organizată intersecția.

Nu circul foarte frecvent prin zona pieții Mărăști, dar când o fac (cu mașina, de regulă seara după serviciu pe la 18:30 sau sâmbăta la prânz, momente când orașul nu este tocmai gol) observ că mașinile circulă bine și nici nu trec mulți oameni pe jos. Dimineața posibil să fie altă situație, dacă așa ziceți, așa o fi, dar vă iluzionați când credeți că ar fi mai bine cu semafoare. Și mai vreau să vă spun că atunci când se pune un semafor pentru pietoni, asta însemnă că ei își pierd prioritatea ce o aveau pe zebră. Iar timpii de trecere sunt de multe ori sfidători, câteva secunde pentru oamenii pe jos, zeci de secunde sau chiar minute pentru cei aflați în mașini.

Cum spunea cineva mai sus, prostia cu semafoarele în girații e ilustrată perfect de funcționarea de la sensul aflat la mall-ul din Calea Șagului, unde indiferent de oră se formează cozi inutile, care nu existau înainte de pornirea semafoarelor.
3

#1283 Useril este offline   IlieB 

  • Membru Senior*
  • Grup: Membri seniori
  • Postari: 830
  • Inregistrat: 06 iulie 15
  • Sexul:masculin
  • Locatia:Timisoara
  • Interese:Masini, Excursii, Istorie

Postat 13 februarie 2017 - 12:50

Eu cred ca solutia la Marasti ptr pietoni ar fi or un pasaj subteran ori unul suprateran. De genul celor de pe DN1 care intra in Bucuresti. Solutia e implementata si in alte orase in intersectii mai mari. Astfel probl treceriilor s-ar rezolva simtitor iar traficul nu ar mai fi stopat. Dar e doar o propunere si probabil o fantezie

Aceasta postare a fost editata de tm87blo: 13 februarie 2017 - 12:50

2

#1284 Useril este offline   mile 

  • Moderator
  • Grup: Moderatori
  • Postari: 10862
  • Inregistrat: 08 octombrie 08
  • Sexul:masculin
  • Locatia:Regiunea Banat
  • Interese:Navigatia pe Bega, tramvaie si firobuze

Postat 13 februarie 2017 - 13:20

:up_arow: ...sau in cazul in care se va face acel inel I cu sens unic, atunci va dispare si sensul giratoriu, o parte din zebre vor fi reconfigurate/relocate si atunci vor fi castigati niste timpi (si) pentru automobilisti...traficul devenind mai fluid...
0

#1285 Useril este offline   MHN 

  • Moderator
  • Grup: Moderatori
  • Postari: 6124
  • Inregistrat: 29 noiembrie 09
  • Sexul:masculin
  • Locatia:Timisoara
  • Interese:Infrastructura & Investitii

Postat 13 februarie 2017 - 23:07

Fiecare caz particular trebuie tratat independent de celelalte. Nu putem pune egal între sensul giratoriu de la Mărăști și sensul giratoriu de la Shopping City, orice comparație fiind inutilă. În multe dimineți, datorită trecerii de pietoni de la acest sens giratoriu (din Mărăști), coada pe Calea Aradului ajunge până la Piața Verde. Acesta este un caz atipic.
0

#1286 Useril este offline   Raoul94 

  • Membru Gold
  • Grup: Membru Gold
  • Postari: 2401
  • Inregistrat: 15 mai 10
  • Sexul:masculin
  • Locatia:Timisoara

Postat 19 februarie 2017 - 11:44

Well, după ultimea mea intervenție și experiență cu semafoarele am revenit cu ideea să laud faptul că ce era vehiculat mai sus, că se dă drumu la sistemul adaptiv ar putea fi adevărat.

Venind de pe Pestalozzi > Corneliu Coposu cu ideea de a ajunge pe strada Cluj la Michelangelo (deasupra) era roșu la semafor, eram primu. S-a făcut verde i-am dat ușor, am făcut stânga pe verde iar ultimul semafor de pe Michelangelo era roșu. Cu 3-4 secunde înainte să primesc verde la Vidu în față era deja verde, eram grăbit, am plecat tare între timp fiind puține mașini la Vidu și eliberându-se rapid coloana s-a făcut roșu după încă vreo 5 secunde cât mi-a luat mie să ajung la semafor. Binențeles, nu era nici un pieton, a fost un ciclu dinacela mort ca pe Rebreanu cu verde scurt urmat de roșu și iar verde la mașini în 2-3 secunde.

Deci s-ar putea totuși să existe o speranță că sistemul va funcționa bine într-o zi, sper doar să nu fie doar o nimereală și era careva pe la butoane la pupitru.

A mai apărut și mizeria asta de articol astăzi:

Definitia traficului din Timisoara: este mai lent decat in alte orase

Citeaza

Șoferii din Timișoara nu apasă prea tare pedala de accelerație în trafic. O spune un specialist, cel care coordonează implementarea sistemului de management al traficului pentru care Primăria Timișoara a obținut fonduri europene. Avem, fără doar și poate, cel mai performant sistem din Europa, dar avem și câteva cutume care le-au pus puțin bețe în roate specialiștilor.


sursa: tion.ro (link în titlu)

Aceasta postare a fost editata de Raoul94: 19 februarie 2017 - 11:46

0

#1287 Useril este offline   Florin.B RATT 

  • STPT Forum Admin
  • Grup: Admin
  • Postari: 30202
  • Inregistrat: 06 martie 08
  • Sexul:masculin
  • Locatia:RATT

Postat 19 februarie 2017 - 12:02

Mizerie de articol sau nu, am spus-o si eu si iata ca specialistii imi dau dreptate:

Citeaza

În medie, ce am observat, aici, conducătorii auto se deplasează cu viteze medii mai mici


Si cum am mai spus in trecut, asta se datoreaza neindemanarii,lipsei de experienta, etc si foarte putin prudentei, dar toata lumea a sarit sa-mi spuna ca nu e asa. -_-
Adaptarea la "cutumele" locale, nu va face decat sa scada viteza medie de deplasare, facand lumea sa injure si mai tare sistemul de semaforizare, deci eu zic ca acesta (sistemul) trebuie sa impuna ritmul de deplasare, nu adormitii, neatentii, vorbitorii la mobil, etc, din trafic.
2

#1288 Useril este offline   radutm 

  • Membru Senior ***
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Banned
  • Postari: 518
  • Inregistrat: 09 aprilie 15
  • Sexul:masculin

Postat 19 februarie 2017 - 21:59

^^
Acea remarca a sefului Swarco, citez "În medie, ce am observat, aici, conducătorii auto se deplasează cu viteze medii mai mici decât în sudul țării sau decât în Iași, Constanța, de exemplu" nu este nicio surpriza, ba este chiar o banalitate.

Este un fapt cunoscut ca temperamentul oamenilor difera foarte mult de o parte si de alta a Carpatilor. Banatenii au un temperament care se apropie de cel central-european, in timp ce regatenii se apropie mai mult de temperamentul balcanic. S-au facut numeroase studii pe tema asta si psihologi, comportamental, socilogic, Romania e impartita pe aceste linii.

Ca traficul din Timisoara e mai lent decat la Iasi sau la Constanta este un lucru, dar intrebarea este daca Timisoara are un trafic mai lent sau mai rapid decat la Szeged/Budapesta/Viena/Nurnberg, pastrand proportiile si conditiile. Nu cred ca Iasi si Constanta sunt un model de civilizatie in trafic la care sa ne raportam, cum nu este nici Bucurestiul.

Daca la temperament lucrurile sunt clare, la capitolul "indemanare" nu pot sa citez vreun studiu, dar opinia mea este ca tot in zona noastra soferii sunt mai indemanatici si mai disciplinati, pentru ca si scolile de soferi sunt mai riguroase iar obtinerea carnetului este mai dificila decat dincolo de Carpati.

Cu totul altfel ar fi raspuns intrebarilor domnul de la Swarco daca ar fi avut la palmares macar 3-4 orase mari occidentale unde sa fi implementat sistemul de coordonare a traficului... Ca dumnealui a venit la Timisoara pregatit cu setarile pentru Iasi si Constanta inseamna ca n-a studiat suficient problema.

Aceasta postare a fost editata de radutm: 19 februarie 2017 - 22:07


#1289 Useril este offline   Doppler 

  • Moderator
  • Grup: Moderatori
  • Postari: 10599
  • Inregistrat: 14 februarie 11
  • Sexul:masculin

Postat 19 februarie 2017 - 22:32

Sa fie sincronizat semaforul de la intersectia Bd. Iuliu Maniu - Regele Carol I cu cel de la Elba? Am testat de mai multe ori varianta pornire cind se face verde, mers cu viteza mai mare decit cea legala - semaforul de la Elba este prins pe rosu sau sa se faca rosu in fata mea (nu am mers exagerat de repede peste 50km/h). In varianta de mers cu viteza plafonata la 50km/h, s-a facut verde chiar cind am ajuns la semaforul de la Elba. Poate este o intimplare, am facut experimentul de circa 10 ori. Imagine postata
1

#1290 Useril este offline   The Mechanic 

  • Moderator
  • Grup: Moderatori
  • Postari: 1293
  • Inregistrat: 30 ianuarie 15
  • Sexul:masculin

Postat 20 februarie 2017 - 00:16

timpii de acum ar trebui comparati cu timpii de dinaintea sistemului "smart" (adica 1 iulie 2016) si asa vom afla daca noi, participantii la trafic am castigat ceva, sau doar firma a castigat ceva pt un produs care nu e eficient.

Aceasta postare a fost editata de The Mechanic: 20 februarie 2017 - 00:18

2

#1291 Useril este offline   Ivan Kolovoz 

  • Membru autentic
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 83
  • Inregistrat: 07 decembrie 14

Postat 20 februarie 2017 - 01:40

Vezi postarearadutm, la 19 februarie 2017 - 21:59, a spus:

Este un fapt cunoscut ca temperamentul oamenilor difera foarte mult de o parte si de alta a Carpatilor. Banatenii au un temperament care se apropie de cel central-european, in timp ce regatenii se apropie mai mult de temperamentul balcanic. S-au facut numeroase studii pe tema asta si psihologi, comportamental, socilogic, Romania e impartita pe aceste linii.

Ca traficul din Timisoara e mai lent decat la Iasi sau la Constanta este un lucru, dar intrebarea este daca Timisoara are un trafic mai lent sau mai rapid decat la Szeged/Budapesta/Viena/Nurnberg, pastrand proportiile si conditiile. Nu cred ca Iasi si Constanta sunt un model de civilizatie in trafic la care sa ne raportam, cum nu este nici Bucurestiul.


Pot sa spun din proprie experienta, ca viteza cu care se circula in Arad, Oradea sau Cluj-Napoca nu difera cu nimic de ce am vazut la sud de Carpati (Tr. Severin, Craiova, Pitesti). Acelasi stil agresiv de a conduce, limitele de viteza sunt pentru ''fraieri'', pe banda 2 se merge cu minim 70 kmh. Exemplul extrem este Brasovul, unde impresia este ca ai nimerit cu masina in mijlocul unui raliu urban si nu pe un drum public.

Prin comparatie cu restul oraselor tarii, Timisoara este oarecum o exceptie, cu un trafic cat de cat civilizat si soferi (foarte) rabdatori. As zice ca se aseamana mult cu stilul de condus din Serbia. Din fericire, la noi se merge mai alert decat in Ungaria (in Szeged, de exemplu), unde e ceva firesc sa vezi soferi care circula sub limita de viteza. Sa fii la iesirea din oras, pe banda 2 si sa circuli cu 45 km/h e totusi un pic enervant.

Aceasta postare a fost editata de Ivan Kolovoz: 20 februarie 2017 - 01:40

0

#1292 Useril este offline   Bobby 

  • Membru activ
  • Grup: * Membri activi *
  • Postari: 1199
  • Inregistrat: 14 iulie 09
  • Sexul:masculin
  • Locatia:Timisoara

Postat 20 februarie 2017 - 22:15

In P-ta Marasti au aparut semafoare dedicate pt RATT cu 2 focuri (Rosu/verde) precum si lampi pt verde intermitent ce au fost adaugate pe stalpi plantati pentru semafoarele existente... :Facepalm_emote_gif:
2

#1293 Useril este offline   ioio_viola 

  • Membru activ
  • Grup: * Membri activi *
  • Postari: 1452
  • Inregistrat: 17 septembrie 15
  • Sexul:masculin

Postat 21 februarie 2017 - 09:18

din ceea ce zice nenea ala de la Swarco tragem concluzia ca sistemul nu e nicidecum inteligent cum ii face reclama tovarasul. E clar ca au venit cu niste timpi pe care nu-i pot implementa asa usor cum au crezut ei. daca era inteligent se adapta numarului mai mare de masini care circula pe o anumita directie. :machine-gun:
2

#1294 Useril este offline   MHN 

  • Moderator
  • Grup: Moderatori
  • Postari: 6124
  • Inregistrat: 29 noiembrie 09
  • Sexul:masculin
  • Locatia:Timisoara
  • Interese:Infrastructura & Investitii

Postat 21 februarie 2017 - 09:40

Eu sper că furnizorul soluției să aibă echipe proprii de R&D care să lucreze permanent la îmbunătățirea soluției, iar administrația locală să fi fost suficient de inteligentă încât să prevadă în caietul de sarcini și în contract o clauză conform căreia periodic sistemul implementat în TM să fie update-uit cu toate aceste îmbunătățiri.
De exemplu, doar de la momentul licitației și până azi au trecut vreo 2 ani, perioadă în care tehnologia a avansat iar soluția dezvoltată de Swarco, în mod cert a suferit îmbunătățiri, nu cred c-a stat pe loc.
Cred că se înțelege la ce mă refer.
2

#1295 Useril este offline   ioio_viola 

  • Membru activ
  • Grup: * Membri activi *
  • Postari: 1452
  • Inregistrat: 17 septembrie 15
  • Sexul:masculin

Postat 21 februarie 2017 - 12:13

tion

Undă verde sau „full adaptive”?

În peste o sută de intersecții din oraș au fost montate automate de trafic, care ajută sistemul să calculeze singur care este varianta cea mai bună pentru ca șoferii să nu stea aiurea la cozi. Există, practic, două variante, susțin specialiștii. Una pune accentul pe unda verde, iar alta pe eliberarea cozilor din intersecții. Încă se dezbate ce variantă este mai bună pentru Timișoara, deși cei implicați înclină deja spre cea de-a doua.

Zilele acestea se lucrează de zor la prioritizarea mijloacelor de transport în comun. Se va face astfel încât, pentru început, pe Bd. Liviu Rebreanu, tramvaiele de pe linia 9 să se miște mai repede. În prezent, în Timișoara funcționează unda verde pe mai multe bulevarde.

adrian-vulpescu-manager-tehnic-firma-swarco

„Pasul imediat următor va fi să încercăm să facem același lucru cu automatele de trafic, să trecem pe «full adaptive». Automatele de trafic, pe de o parte, primesc informații de la detectorii de trafic, iar pe de altă parte primesc informații de la intersecțiile vecine, astfel încât în fiecare ciclu de semaforizare se încearcă adaptarea duratelor de verde. Pe de o parte, eliberează cozile din intersecții, iar pe de altă parte asigură, atunci când acest lucru este posibil, coridoare de undă verde. Diferența față de modul de lucru cu programe fixe, acesta fiind tot un mod de lucru adaptiv, în sensul că intersecțiile și atunci comunică între ele, dar în «full adaptive» accentul este pus pe eliberarea cozilor din intersecții. Odată eliberate cozile, în măsura în care geometria străzilor și volumul de trafic permit asta, se încearcă asigurarea în continuare a undei verzi. Deci, în modul de lucru «full adaptive», sistemul încearcă mai degrabă să elibereze cozile din fiecare intersecție și în subsidiar să asigure unda verde. Spre deosebire de celălalt mod de lucru, care este în funcțiune în momentul de față, care încearcă în primul rând asigurarea undei verzi și apoi eliberarea cozilor”, ne-a explicat Adrian Vulpescu, manager tehnic al firmei Swarco Traffic România.

Așadar, pe unele bulevarde am putea avea undă verde, iar pe altele s-ar putea merge pe eliberarea cozilor din intersecții. Asta ar însemna că, în unele intersecții, șoferii vor sta și la semafoare, deși se află pe bulevardele cu prioritate.
„Noi încercăm să balansăm dorința legitimă a unui conducător auto, care se așteaptă ca pe un bulevard important să prindă undă verde și să nu stea la coadă, dar pe de altă parte lucrurile trebuie privite global. În general, în modul de lucru «full adaptive», care pune accentul pe eliberarea cozilor din intersecții, repet, global vorbind, sistemul e mai eficient. Cu alte cuvinte, traficul se desfășoară mai bine din punct de vedere global. Vorbim, de fapt, de o arie care este supusă controlului, nu de tronsoane individuale de undă verde. Și atunci, din punct de vedere al controlului pe întreaga arie, de cele mai multe ori este mai eficient sistemul «full adaptive», pentru că, în medie, aceasta este o expresie foarte importantă, se asigură o deplasare mai fluentă a plutoanelor de autovehicule. Asta în detrimentul scăderii undei verzi pe anumite bulevarde. Dar global, la nivelul municipiului, există un câștig mai mare, de regulă, dacă se folosește sistemul «full adaptive», decât dacă se implementează două sau trei coridoare de undă verde și atât”, ne-a mai spus Vulpescu.

În cele din urmă, decizia va fi luată de cei din primărie, ajutați de specialiștii în trafic de la firma care implementează întreg sistemul în Timișoara. Sistemul „full adaptive” însă, poate fi aplicat cu succes la Timișoara, iar cei care se ocupă de asta susțin că va funcționa foarte bine pe marile bulevarde: Take Ionescu, Liviu Rebreanu, Sever Bocu, Calea Aradului. De acolo ar putea dispărea așadar unda verde.
0

#1296 Useril este offline   Doppler 

  • Moderator
  • Grup: Moderatori
  • Postari: 10599
  • Inregistrat: 14 februarie 11
  • Sexul:masculin

Postat 21 februarie 2017 - 14:15

Ca sa parafrazez un clasic in viata, sa le dea Imagine postata sanatate cit bine au facut. Astazi in jur de ora 11:30 cozile de masini ajungeau pe Calea Sagului pina la Piata Iuliu Maniu iar pe Rebreanu pina la Brancoveanu. Imagine postata

Initial am crezut ca a fost un accident cumplit cu morti si raniti mai ales ca dinspre pasaj au venit ambulante si masini de politie.

Explicatia este incredibila, semaforul de la SCT. Imagine postata Imagine postata

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 01.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 02.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 03.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 04.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 05.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 06.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 07.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 08.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 09.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 10.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 11.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 12.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 13.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 14.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 15.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 16.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 17.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 18.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 19.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 20.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 21.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 22.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 23.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 24.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 25.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 26.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 27.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 28.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 29.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 30.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 31.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 32.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 33.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 34.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 35.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 36.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 37.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 38.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 39.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 40.jpg
  • Imagine atasata: Trafic - 2017.02.21 - 41.jpg

7

#1297 Useril este offline   cseh_17 

  • Moderator
  • Grup: Moderatori
  • Postari: 12614
  • Inregistrat: 18 martie 08
  • Sexul:masculin
  • Locatia:Bergisch-Gladbach / Köln

Postat 21 februarie 2017 - 14:24

Chiar nimeni nu vede asta? :Facepalm_emote_gif:
0

#1298 Useril este offline   Doppler 

  • Moderator
  • Grup: Moderatori
  • Postari: 10599
  • Inregistrat: 14 februarie 11
  • Sexul:masculin

Postat 21 februarie 2017 - 14:50

Google Traffic e Bullshit, conteaza senzorii din asfalt care indica ca pe aceste bulevarde trec doar 100 de masini pe ora. Imagine postata
1

#1299 Useril este offline   th3lurker 

  • Membru activ
  • Grup: * Membri activi *
  • Postari: 487
  • Inregistrat: 11 decembrie 13

Postat 21 februarie 2017 - 16:03

Facem o campanie ceva? Pagina de facebook? Devine frustrant sa fim ignorati si mintiti ca totul merge de minune.
1

#1300 Useril este offline   Doppler 

  • Moderator
  • Grup: Moderatori
  • Postari: 10599
  • Inregistrat: 14 februarie 11
  • Sexul:masculin

Postat 21 februarie 2017 - 17:52

La ora 15 circulatia era OK, ceea ce e si mai rau, asta inseamna ca sint niste amatori si experimenteaza pe nervii si sanatatea noastra.
2

Arata acest topic


  • (88 Pagini)
  • +
  • « Prima
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi