Cătălin Drulă
Revenim la subiectul criblurii care ne sparge parbrizele vara aceasta.
Nu ajunge chinul șoferilor, dar mai avem și șefi de la drumuri care ne sfidează și ne spun că "de vină este viteza".
Precum domnul Ion Tudor, șeful Drumurilor Naționale de la Târgu-Jiu, care acum câteva zile se rățoia public la colegul meu Radu Miruţă de la USR Gorj care a reclamat calvarul de pe DN67 Tg. Jiu - Horezu. Domnul Tudor crede că totul e în regulă cu tratamentul aplicat pe acel drum.
În primul rând, la soluția tratamentului simplu cu criblură s-a ajuns pentru că PSD a tăiat drastic bugetul pentru întreținerea drumurilor anul acesta. Nu sunt bani pentru soluții mai moderne și civilizate (precum refacerea stratului de uzură).
În al doilea rând, felul cum se face acest tratament este dezastruos, nu se respectă normele din domeniu, iar compania de drumuri CNAIR asistă pasiv și noi ne ciobim vopseaua de pe mașini și parbrizele.
Există un caiet de sarcini care prevede exact cum se execută această operațiune - îl puteți consulta aici:
https://goo.gl/v97MHq
Se prevede exact acolo ce caracteristici trebuie să aibă și criblura și acea emulsie care se așterne pe drum. Ce dozaje sunt necesare și cum se compactează. Ce verificări de calitate trebuie făcute.
Că materialul excedentar (adică pietricelele care sparg parbrize) nu trebuie să depășească 1% și că trebuie periat și aspirat în maxim 24 de ore de la aplicare!
Se respectă ceva din toate acestea? S-au făcut verificările cerute de caietul de sarcini de către cei de la drumuri? Au dispus șefii de la drumuri sistarea operațiunilor pentru că erau neconforme?
Am trimis o solicitare către CNAIR în care cer lămuriri despre aceste aspecte și altele pentru drumul DN67 Tg. Jiu-Horezu și pentru DN6 Timișoara-Lugoj:
https://goo.gl/VUEpQX
Vă invit și pe dvs. să trimiteți astfel de solicitări de informații pentru zonele din țară unde ați întâlnit astfel de situații. Puteți folosi modelul de aici, completați-l cu datele dvs. și drumul național în cauză și, conform legii, se poate trimite pe email la adresa relpub1@andnet.ro:
https://goo.gl/1w9ZrX.
Le reamintesc șoferilor și că se pot îndrepta în instanță către administratorul drumului (în speță, CNAIR pentru drumurile naționale) pentru recuperarea pagubelor suferite.
Între timp, am cerut președintelui și colegilor din Comisia pentru Transporturi ca la prima ședință să convocăm CNAIR-ul pentru a da explicații pentru situația tratamentelor cu criblură din vara aceasta.
Am solicitat directorului general CNAIR să demareze de urgență controale privind execuția acestor tratamente și să dispună sistarea lor acolo unde se execută în mod neconform.
Ca sa știm și firmele implicate. E vorba de SONDRIO IMPEX SRL din Craiova pentru DN67, firma a primit contracte subsecvente în valoare de 2,5 milioane lei anul acesta pentru aceste tratamente. La Timișoara, firma este AXELA CONSTRUCȚII SRL care a primit contracte anul acesta în valoare de 4,2 milioane lei.