Aceasta postare a fost editata de Calliope: 19 aprilie 2025 - 21:43
Timisoara versus ...
#1
Postat 19 aprilie 2025 - 16:20
#2
Postat 19 aprilie 2025 - 19:48
Calliope, la 19 aprilie 2025 - 16:20, a spus:
Cred ca toate cele enumerate de tine, + un lobby inexistent pentru Timisoara si universitatile ei, ca si comparatie Clujul are o propaganda uriasa, toata lumea cand aude CJ stie ca are stadion, are polivalenta cu f multe evenimente importante, multi raman si dezamagiti de oras avand asteptari prea mari datorita propagandei gen Digi 24 care non stop ii ridica in slavi. Dar uite ca tot ne-au depasit, in pricipal datorita studentilor, din pacate la noi a scazut dramatic nr de studenti, viata de noapte in TM e inexistenta in principal si datorita legilor locale stabilite de maestrul fritz, care vrea liniste la ora 22.... din pacate ajunge incet incet un oras de duzina. Evident cel mai mare minus este lipsa unui reprezentant politic important la Bucuresti, care sa atraga fonduri guvernamentale importante pentru judet si oras. Parca suntem blestemati, tot timpul votam aiurea.
PS: si orasul parca arata tot mai rau, iar parcurile si zonele verzi pentru care eram vestiti arata absolut execrabil.
#3
Postat 19 aprilie 2025 - 21:03
#4
Postat 19 aprilie 2025 - 22:14
Mii de oameni dispăruți înseamnă blocuri goale (sunt sute de blocuri în oraș care sunt locuite la 1/3 din capacitatea proiectată), spații comerciale goale prin cartiere și bani mai puțini încasați de municipalitate pentru investiții și acest lucru devine din ce în ce mai vizibil. Sunt în oraș foarte zone unde infrastructura ar trebui reabilitată, doar că pur și simplu nu sunt bani. Și treptat trebuie să intre în reabilitare și zone reabilitate în primele mandate ale lui Ciuhandu iar de atunci au trecut mai bine de 20 de ani.
În plus, foarte mulți locuitori s-au mutat în comunele periurbane și își petrec mare parte a timpului acolo (fac cumpărături, ies în oraș, uneori chiar și lucrează). Acest fenomen există în SUA de ani de zile unde centrele urbane ale orașelor mari au fost abandonate de cei înstăriți a pentru suburbii iar centrele istorice au rămas să fie locuite de imigranți. Odată cu TM2023 pare că centrul s-a reanimat de oameni care pur și simplu ies în oraș la o plimbare ceea ce e bine.
Totusi, dacă ai familie cu copii nu voi înțelege de ce ai vrea să stai într-un bloc nou la Giroc decât să stai într-un bloc vechi în oraș și să nu fii nevoit să îți transporți copii cu mașina cu orice ocazie (școala/sport/ieșit în oraș cu prietenii). Există și dezavantaje să stai într-un bloc vechi dar chiar și așa accesul facil la orice mi se pare esențial.
Salariile nu sunt mici dar în comparație cu Cluj sunt mai puțini IT-isti care să tragă media în sus. Timisoara este oraș industrial și acest lucru se vede.
Cel puțin în ultimii ani pare ca există susținere de la București și ca drept dovadă se anunță investiții importante pentru oraș. Totuși ele nu vor avea impactul scontat dacă problema demografică nu va fi cumva soluționată. Din punctul meu de vedere municipalitatea ar trebui sa adopte o strategie prioritara în acest sens și să ia măsuri concrete pentru ca la următorul recensământ s-ar putea să fie prea târziu. Foarte important în acest sens este cool factorul unui oraș.
Mai trebuie spus că cel mai probabil și Clujul va avea aceeași problemă peste 20 de ani. Problema nu este chiar locală.
Aceasta postare a fost editata de alex_19: 20 aprilie 2025 - 21:10
#5
Postat 20 aprilie 2025 - 07:32
1. Inainte, acum 30 -35 de ani, apartamentele erau supra aglomerate. Poate ca familiile, chiar daca banatenii faceau aproape un copil (asa era bancul), nu erau doar banateni in oras si multe apartamente erau locuite de familii cu 2 adulti si 2 copii in apartamentele cu 2 camere, poate si in garsoniere (in Timisoara garsoniera cf 1 a fost botezata ap cu o camera).
Acum, locuind mai putini sau familiile in apartamente cu 3-4 camere, chiar si cu un copil, e un nivel normal de trai. Mai sunt si batrani care au ramas in apartamentele lor vechi, in 2 la pensie, sau poate chiar singuri. Posibilitatea si inertia ii face sa reziste in spatii mari, desi se chinuie sa incalzeasca, impozitul fiind acceptabil.
La un bloc cu 3 scari sunt 2+2+3 apartamente goale, un caz concret.
2. Au fost ani in care apartamentele noi in afara orasului erau mai accesibile decat cele similare din oras, pana s-au gasit tot mai multi care sa vrea nou la Giroc, in loc sa renoveze dunga maro pe casa scarii si in apartament, sa aiba loc de parcare si sa faca naveta cu masina in oras.
3. Timisoara nu e un oras industrial prin cateva fabrici. Ce fabrici mari au mai venit in ultimii 5 -10 ani?
4. Multe familii cu copii au ales sa stea la casa in suburbii. Pretul cerut pe multe case vechi nerenovate la peste 200 000 eur in oras si care necesita renovari scumpe (zeci de mii de euro) pe cand in suburbii gasesti care noi noute, cu teren de la 250 la 700 mp intre 130 si 180 000 eur (RPC are Village dupa Mehala spre Sacalaz la 185 000, case in Mosnita la 14 000).
5. Transportul: majoritatea au zis ca decat sa stea masina in fata blocului in oras, mai bine merg a nou si rural sa faca naveta, dar nu s-a luat in calcul ca arterele de legatura cu orasul nu suporta traficul diminetii, pe langa ca 50% mai multe masini vor brazda orasul, pt ca girocanul are serviciul la mall, la Torontal. Daca toti din suburbii ar vrea sa dea copiii la scoli si gradinite in sate, ar necesita sa mai construiasca primariile scoli si gradinite. Daca jumatate ar vrea sa foloseasca autobuzul, dimineata ar necesita autobuz la 15 minute de la 6.30 la 8.30, iar seara inapoi.
#6
Postat 20 aprilie 2025 - 09:46

E clar ca Timișoara e in picaj de niște ani buni, numai cine nu iese mai mult de Caransebes, Arad, Lugoj nu vede lucrul asta sau cei care sunt mega fani ai unui patid sau politician.
S-au enumerat deja o parte din problemele si cauzele.decaderii orașului in ultimii 10-15 ani cum ar fi
- administratii locale și judetene slabe si foarte slabe
- bazinul de captare al Timisoarei care s-a depopulat continuu, aici pot sa vad de exemplu in orașul de unde am venit eu, in anii '90-2000 in scolile de acolo învățam pe 3 schimburi și cand terminam majoritatea veneam la Timisoara și o parte București, acum abia mai sunt clase pt schimbul unu.
- lipsa unor investiții strategice care se leaga de primul punct si care sa faca din Timișoara mai mult decât un oras unde vii sa muncesti.
Acum sa nu ne dam dupa gard, chiar nu ai ce face in Timisoara ca tanar, inafara de centru cu tot cu malul Begai si zona Iulius și mai nou aquapark-ul n-ai ce sa vezi.
Nu ai spectacole de anvergura, nu ai evennimente sportive, nu ai muzee, nu ai zoo, nu ai gradina botanica, nu ai un parc de distractii și pot continua dar ati prins idea.
Nu am găsit un domeniu sau o nisa in care vrem sa investim și sa ne aducă notorietate, vezi exemplu Craiovei cu targul de Crăciun, Oradea cu Art Nuveau-ul, Clujul cu festivalurile, Sibiul cu festivalul de teatru, absolut nimic, noi facem de toate la nivel mediocru in loc să alegem unul-două domenii si sa mergem all in.
Și sunt atâtea idei, atatea variante, ai putea sa fii orașul revolutiei cu un muzeu pe care-l asteptam de zeci de ani, orașul premierelor idee fructificata atât de puțin, sa nu faci tu un muzeu legat de asta, mica Viena, aici e fail total programul de sprijin pentru reabilitarea cladirilor istorice, orașul parcurilor/florilor combinat cu istoria lui Wilhelm Muhle gradinarul curții inperiale si acum lasam iarba de un metru cu idei hipstaresti si vrajeala cu biodiversitate in oras sa ne umplem de căpușe si ambrozie, efectiv sufar enorm cand vad cum arata spatiile verzi acum, deci nimic, nimic, nimic, lipsa totala de viziune.
Am sperat ca după Capitala Culturala o sa se schimbe asta, din păcate a fost un esec răsunător, nu am rămas cu nimic după treaba asta, nici la nivel de spectacole și foarte puțin la nivel de infrastructura.
Am avut o perioada avantajul autostrăzii dar încet încet s-a stins ca nu am știut nici pe asta sa-l fructificam, poziția geografica iar ne-a ajutat, dar cu pleiada de autostrăzi și drumuri expres care se fac și în celelalte zone ale tarii s-a dus și asta, citeam ca de anul asta o sa fie Craiova-Constanța drum de mare viteza, 450 de km legati și noi de 20 de ani ne chinui cu ciotul ala de la Margina.
Sa nu termin chiar în ton pesimist, dacă toate proiectele de infrastructura care sunt acum în lucru se concretizeaza, impreuna cu niște administratori implicați, nu politicieni gargaragii, în următorul deceniu am putea sa renastem, dar sa vedem peste 3 ani ce va fi, sper la mai bine si nici nu ar fi foarte greu la cum merg lucrurile azi.
P.S. Hristos a înviat!
Aceasta postare a fost editata de DanielT: 20 aprilie 2025 - 15:46
#7
Postat 20 aprilie 2025 - 15:20
Acum 10 ani zicea un olandez ce statea in Freidorf ca el a rezolvat curtea de cosit cu 4-5 "bibilica" si nu a mai scos cositoarea din debara.
Poate ar fi bine sa il cedeze sa fie administrat de Iulius ca o extensie a ceea ce fac, cu anumite avantaje. Sunt sigur ca ne-ar invidia multe orase pentru Botanic ulterior.
Aceasta postare a fost editata de rue: 20 aprilie 2025 - 15:26
#8
Postat 20 aprilie 2025 - 17:01
rue, la 20 aprilie 2025 - 07:32, a spus:
1. Inainte, acum 30 -35 de ani, apartamentele erau supra aglomerate. Poate ca familiile, chiar daca banatenii faceau aproape un copil (asa era bancul), nu erau doar banateni in oras si multe apartamente erau locuite de familii cu 2 adulti si 2 copii in apartamentele cu 2 camere, poate si in garsoniere (in Timisoara garsoniera cf 1 a fost botezata ap cu o camera).
Acum, locuind mai putini sau familiile in apartamente cu 3-4 camere, chiar si cu un copil, e un nivel normal de trai. Mai sunt si batrani care au ramas in apartamentele lor vechi, in 2 la pensie, sau poate chiar singuri. Posibilitatea si inertia ii face sa reziste in spatii mari, desi se chinuie sa incalzeasca, impozitul fiind acceptabil.
La un bloc cu 3 scari sunt 2+2+3 apartamente goale, un caz concret.
2. Au fost ani in care apartamentele noi in afara orasului erau mai accesibile decat cele similare din oras, pana s-au gasit tot mai multi care sa vrea nou la Giroc, in loc sa renoveze dunga maro pe casa scarii si in apartament, sa aiba loc de parcare si sa faca naveta cu masina in oras.
3. Timisoara nu e un oras industrial prin cateva fabrici. Ce fabrici mari au mai venit in ultimii 5 -10 ani?
4. Multe familii cu copii au ales sa stea la casa in suburbii. Pretul cerut pe multe case vechi nerenovate la peste 200 000 eur in oras si care necesita renovari scumpe (zeci de mii de euro) pe cand in suburbii gasesti care noi noute, cu teren de la 250 la 700 mp intre 130 si 180 000 eur (RPC are Village dupa Mehala spre Sacalaz la 185 000, case in Mosnita la 14 000).
5. Transportul: majoritatea au zis ca decat sa stea masina in fata blocului in oras, mai bine merg a nou si rural sa faca naveta, dar nu s-a luat in calcul ca arterele de legatura cu orasul nu suporta traficul diminetii, pe langa ca 50% mai multe masini vor brazda orasul, pt ca girocanul are serviciul la mall, la Torontal. Daca toti din suburbii ar vrea sa dea copiii la scoli si gradinite in sate, ar necesita sa mai construiasca primariile scoli si gradinite. Daca jumatate ar vrea sa foloseasca autobuzul, dimineata ar necesita autobuz la 15 minute de la 6.30 la 8.30, iar seara inapoi.
Afirmațiile pe care le fac sunt bazate pe date statistice și punctual pe studii persoanle cu caracter neștiințific, cum este și cazul gradului de ocupare al blocurilor. Multe din blocurile din Girocului, unde locuiesc, sunt foarte goale. Exemplu cel mai concret este propria scara, unde la cheltuieli sunt înregistrate 25 de persoane în 24 de apartamente cu 3 camere. Dintre cele 24, nouă sunt complet nelocuite iar alte 12 sunt locuite de 1-2 persoane. Asta în condițiile în care pentru 24 de apartamente de trei camere un minim normal ar fi 50 de persoane. Iar situația este mai mult sau mai puțin similară și la alte scări și la blocurile din zona. Având în vedere ca nu vorbim de un cartier rău-famat de care lumea fuge pot concluziona ca cel mai probabil aceste simptome se întâlnesc și în alte cartiere.
Timișoara a fost în istoria s-a recentă (ultimii 300 de ani) mereu un oraș industrial. De aici și multele premiere tehnologice. Acest caracter s-a păstrat și după revoluție când au venit sute de fabrici din Europa și și-au deschis puncte de lucru în zona periurbană. Sunt doar câteva fabrici foarte mari dar sunt zeci de fabrici mai mici care angajează mii de oameni. Faptul ca nu s-au mai prea inaugurat fabrici in ultimii ani ține de lipsa forței de muncă, deci demografie. Șomajul este de ani de zile la un minim nesănătos. Cu toate astea numesc câteva fabrici care s-au deschis în oraș în ultimii trei ani: Hexing, Topband, Syntronic, Corratec și o posibilă relocare a TMD Friction din Germania care nu știu dacă este finalizată. Pe lângă au fost tot soiul de extinderi la alte firme deja prezente în oraș.
În ceea ce privește transportul în comun lucrurile sunt și în curtea municipalităților dar treptat mă lămuresc ca românul este legat ombilical de mașină. Nici dacă ar veni la 3 min un autobuz mulți nu ar renunța la mașină. În București, unde traficul este incomparabil mai aglomerat decât în Timișoara și unde deja de pe vremea lui Firea s-a investit masiv în compania locală de transport în așa fel încât astăzi te poți deplasa aproape în orice punct al orașului/ localități limitrofe nu prea se văd rezultate.
S-au creat nenumărate linii de transport în comun în carterele nou înființate din oraș și având în vedere dimensiunea rețelei de transport din București, STB-ul este un sistem mult mai bine administrat decât STPT. Și mult mai receptiv la nevoile localnicilor. În plus, frecvența e bună pe majoritatea liniilor din oraș și deși gradul de utilizare a crescut mult, marea majoritate preferă să stea zeci de ore pe săptămână în trafic decât să urce în autobuze.
DanielT, la 20 aprilie 2025 - 09:46, a spus:

E clar ca Timișoara e in picaj de niște ani buni, numai cine nu iese mai mult de Caransebes, Arad, Lugoj nu vede lucrul asta sau cei care sunt mega fani ai unui patid sau politician.
S-au enumerat deja o parte din problemele si cauzele.decaderii orașului in ultimii 10-15 ani cum ar fi
- administratii locale și judetene slabe si foarte slabe
- bazinul de captare al Timisoarei care s-a depopulat continuu, aici pot sa vad de exemplu in orașul de unde am venit eu, in anii '90-2000 in scolile de acolo învățam pe 3 schimburi și cand terminam majoritatea veneam la Timisoara și o parte București, acum abia mai sunt clase pt schimbul unu.
- lipsa unor investiții strategice care se leaga de primul punct si care sa faca din Timișoara mai mult decât un oras unde vii sa muncesti.
Acum sa nu ne dam dupa gard, chiar nu ai ce face in Timisoara ca tanar, inafara de centru cu tot cu malul Begai si zona Iulius și mai nou aquapark-ul n-ai ce sa vezi.
Nu ai spectacole de anvergura, nu ai evennimente sportive, nu ai muzee, nu ai zoo, nu ai gradina botanica, nu ai un parc de distractii și pot continua dar ati prins idea.
Nu am găsit un domeniu sau o nisa in care vrem sa investim și sa ne aducă notorietate, vezi exemplu Craiovei cu targul de Crăciun, Oradea cu Art Nuveau-ul, Clujul cu festivalurile, Sibiul cu festivalul de teatru, absolut nimic, noi facem de toate la nivel mediocru in loc să alegem unul-două domenii si sa mergem all in.
Și sunt atâtea idei, atatea variante, ai putea sa fii orașul revolutiei cu un muzeu pe care-l asteptam de zeci de ani, orașul premierelor idee fructificata atât de puțin, sa nu faci tu un muzeu legat de asta, mica Viena, aici e fail total programul de sprijin pentru reabilitarea cladirilor istorice, orașul parcurilor/florilor combinat cu istoria lui Wilhelm Muhle gradinarul curții inperiale si acum lasam iarba de un metru cu idei hipstaresti si vrajeala cu biodiversitate in oras sa ne umplem de căpușe si ambrozie, efectiv sufar enorm cand vad cum arata spatiile verzi acum, deci nimic, nimic, nimic, lipsa totala de viziune.
Am sperat ca după Capitala Culturala o sa se schimbe asta, din păcate a fost un esec răsunător, nu am rămas cu nimic după treaba asta, nici la nivel de spectacole și foarte puțin la nivel de infrastructura.
Am avut o perioada avantajul autostrăzii dar încet încet s-a stins ca nu am știut nici pe asta sa-l fructificam, poziția geografica iar ne-a ajutat, dar cu pleiada de autostrăzi și drumuri expres care se fac și în celelalte zone ale tarii s-a dus și asta, citeam ca de anul asta o sa fie Craiova-Constanța drum de mare viteza, 450 de km legati și noi de 20 de ani ne chinui cu ciotul ala de la Margina.
Sa nu termin chiar în ton pesimist, dacă toate proiectele de infrastructura care sunt acum în lucru se concretizeaza, impreuna cu niște administratori implicați, nu politicieni gargaragii, în următorul deceniu am putea sa renastem, dar sa vedem peste 3 ani ce va fi, sper la mai bine si nici nu ar fi foarte greu la cum merg lucrurile azi.
P.S. Hristos a înviat!
Aș spune că imaginea ta legată de posibilitățile de petrecere ale timpului liber este ceva mai sumbră decât realitatea. Cel puțin comparativ cu alte orașe de dimensiuni similare. Ceea ce lipsește orașului sunt câteva evenimente de mare anvergură care se datorează mult infrastructurii marii care este deficitară și probabil și poziției geografice. Orice ai face, în zona Clujului sunt cam 1 mil de oameni în plus în comparat cu Timișoara. Chiar incluzând regiunile din țările vecine. Poate că odată cu noul stadion din Buziașului vor apărea și în Timișoara concerte ale lui Andre Rieu de exemplu.
La captiolul muzee și teatre Timișoara stă foarte bine și faptul că poate nu le frecventezi nu înseamnă că ele nu există. Cu excepția Bucureștiului, nu cred ca mai exista în România infrastructura mai bună pentru tot ce înseamnă teatru, arte plastice si muzee decât aici. Cele 3 cinematografe noi, sala 2 din Parcul Civic, Bastionul… Orașul are câteva galerii foarte serioase care au mereu expoziții. Și exclud din start muzeul de artă.
Există festivaluri de mai mică anvergură în toate domeniile.
Muzica: Codru, Flight
Teatru: Toate cele 3 teatre de stat din oraș și la Teatrul Basca din Traian sunt festivaluri cu selecții foarte serioase. FEST-FDR din toamna lui 2024 l-a adus la Timișoara pe Pippo Delbono unul din cei mai mari creatori de teatru contemporani. La Teatrul Național din oraș se joacă spectacolul Exod regizat de Oskar Korsunovas un renumit regizor european.
Film: CeauCinema, Filmes des Cannes, Tiff Timișoara etc…
FILTM, ArtEncounters
Da, ne lipsesc multe. Mai ales eventimente sportive… Dar in ultimii ani, cel puțin vara nu există săptămână să nu se întâmple lucruri misto sau mai puțin mișto în oraș. Depinde și de gusturi…
P.S. Adevărat a înviat!
Aceasta postare a fost editata de alex_19: 20 aprilie 2025 - 21:16
#9
Postat 20 aprilie 2025 - 22:21
Cand a fost vremea ok am folosit 3 zile bicicleta pentru mers la birou si fac 30 minute. Mi-am adus pentru asta un bleau de bicicleta MTB pe care o tin legata in fata blocului, legata de gardul unui restaurant alaturat. E un experiment social sa vad cat timp rezista lantul cu 30 lei la oferta de la Kaufland. De marti, daca nu ploua, o sa folosesc iar bicicleta. Daca ploua, probabil iau combinatia tramvai si firobuz/autobuz, ultimele fiind inlocuite uneori de mers pe jos, mai ales la intoarcere.
Nu am numarat cati locatari sunt, dar in 3 scari am scris ca sunt 7 apartamente goale (2-3 de scara).
Am verificat acum la un bloc cu mansarda P+4+M si la o scara sunt 34 locatari si la cealalta 41 locatari, fiecare avand cate 20 de apartamente clasice si probabil tot cate 4 la mansarda, dar fiecare scara are cate un apartament facut spatiu comercial la parter si apar cu 0, avand contracte separate.
Intrebare pt a continua offtopicul: daca atat de putine persoane locuiesc in Girocului, de ce sunt parcarile pline si la fel trotuarele?
#10
Postat 20 aprilie 2025 - 22:58
1. Economie
Excluzand Bucurestiul, la orice indicatori ne-am uita, Timisul e in top pe locurile 1 / 2
PIB / capita 2024:

Salar mediu 2024:


Exporturi / importuri / sold TM vs CJ - suntem pe primul loc, cu sold pozitiv, ceea ce releva o economie sanatoasa bazata pe productie in timp ce Cj e departe, cu sold negativ si economie bazata pe consum si servicii:





Somaj Tm vs Cj:

Autorizatii de construire 2024 si comparatie cu Cj:


2. Politica / Administratie
Nu excelam din doua motive:
- politicieni irelevanti la nivel central
- sabotarile permanente intre palate PMT VS CJT
3. Infrastructura
Autostrada - pe primul loc pe tara la nr de km
Centura - cu ultima bucata in constructie
Aeroport - punctul nevralgic
CF - proiect in lucru
Nu am o statistica, dar ca bani investititi pe nr locuitori sunt convins ca am fi in top 3 national
4. Populatie
Fenomenul nu e depopulare ci de migrare dinspre oras către zona metropolitana, ceea ce denota un anumit venit mediu. Avem 3 comune limitrofe (Giroc, Dumbravita, Ghiroda) in top 10 PIB / comune la nivel national.
Clasamentul e din 2022, dar in general topul e acelasi:

Natalitate:

Depopulare Tm vs Cj

5 Invatamant
Intregul invatamant la nivel national e in trend descrescator ca nr de studenti, nu doar in Timisoara.
Aici ne pastram pozitia pe locul 4 dupa Buc, Cj si Is, niciodata Tm nu a fost la nivelul lor din pacate, dar acesta e top 4 detasat ca centre universitare de traditie.
6. Cultura
Cine spune ca in Timisoara nu se face cultura e ori neinformat, ori rauvoitor. Avem un minus datorita la evenimente mari datorita lipsei stadionului si a polivalentei (din cauza politicienilor irelevsnti) dar un plus la tot ce inseamma evenimente de mica anvergura. A explicat foarte bine @alex_19 mai sus.
Tragand linie, din punctul meu de vedere Timisiara are multe zone de imbunatatit, ma nemultumesc multe aspecte, dar in acelasi timp privind date concrete, statistici si clasamente, Timisoara e departe de a fi irelevanta. Oare unde eram acum saca de-a lungul timpului exista consens intre palate?
#11
Postat 20 aprilie 2025 - 23:42

Inainte sa comparam orasul si judetul cu altii, eu zic sa ne uitam unde ne situam pe harta si ce s-a mai schimbat prin tara in ultimii 30 de ani.
Plus ca, daca e sa vb strict de CJ, atunci eu zic sa ne uitam si in trecut inainte de 90, la învățământ universitar, industrie, etc pt. ca am impresia ca unii cred ca CJ a venit asa din neant in ultimii 20 de ani si a luat locul 2 de la TM foarte repede.
Parerea mea de om care a stat in ultimii 10 ani jumate in TM si jumate in CJ e ca ambele orase sunt per total la fel. Desigur, sunt capitole la care un oras sta mai bine decat celalalt insa per total nu sunt diferente mari, ca de exemplu cum ar fi intre Bucuresti si TM sau CJ.
Sa afirmi ce a scris mai sus Pablo poate fi cel mult o gluma proasta. Bucuresti e alta liga. Orice s-ar spune, Bucurestiul il compari cu alte capitale, nu cu alte orase.
Revenind la TM vs CJ. Stand in CJ de ceva timp, am fost si sunt curios cum vad clujenii TM si daca si ei compara orasele. Ei bine, majoritatea celor cu care am discutat de-a lungul ultimilor ani in diferite circumstante si locuri, nu au in cap aceasta comparatie. Pentru ei, comparatia e cu BV, Bucuresti.
Cei mai in varsta isi mai aduc aminte, la inceputurile anilor 2000, cand CJ trecea printr-o perioada mai gri si stiau ca in TM lucrurile sunt mai ok (ca-s fabrici, multinationale, acces mai usor spre vest, chestii de genul).
In schimb, cei mai tineri nu prea au comparatii din astea. Cu cei cu care am discutat si care au fost in ultimii ani in vizita spun ca la TM e dragut ca e centru mare, ca-s multe parcuri, ca e mallul fain si ca esti aproape de sarbi/unguri.
A fost amuzant ca am auzit de la cateva persoane, in diferite circumstante ca au fost sau isi doresc sa mearga la TM la Epic Vara

Pe mine asta ma face sa cred ca timisorenii au un fel de complex fata de cluj si fata de cum era acum 20 -30 de ani.
Cand cei care conduc orasul/judetul impreuna cu o parte din timisoreni vor scapa de complexul asta si vor alege un drum si un plan pe care sa il urmeze, atunci si orasul isi va atinge potentialul cu adevarat.
#12
Postat 21 aprilie 2025 - 06:08
#13
Postat 21 aprilie 2025 - 08:02
Din totalul de 2,51 milioane de locuințe declarate ca fiind neocupate, 1,26 milioane se regăsesc în mediul urban și 1,25 milioane în mediul rural.
Când ne raportăm distribuția pe județe plus Capitală, cele mai multe locuințe nelocuite se găsesc, cum era de așteptat, în București și Ilfov, cu un total de peste 298.000 de unități
#14
Postat 21 aprilie 2025 - 08:41
Plus că eu văd un complex obiectiv al Clujului, care de fiecare dată EL pornește această discuție.
În afara Via Carpatia, în afara Coridorului Orient/Est-Marea Mediterană, în afara Centurii Verzi a Europei & EuroVelo13, în afara coridoarelor energetice BRUA, Recaș-Mokrin și Mid Continental East Corridor, etc. Plus că Timișoara este singurul nod intermodal complet al României.
Cât despre salarii, am ajuns la 6.649 de lei, și avem cel mai mare raport pozitiv din țară după București, între populația activă și pensionari.
Noi pur și simplu ne vedem de parcursul nostru, în mod matur, fără comparații sterile.
De cealaltă parte sunt adevăratele complexe, ce se văd a fii compensate prin proiecte etern pe hârtie: metrou, tren metropolitan și centură metropolitană.
Despre ce vorbim aici, în fond?!?
#15
Postat 21 aprilie 2025 - 10:34

#16
Postat 21 aprilie 2025 - 10:46
#17
Postat 21 aprilie 2025 - 12:31
#18
Postat 21 aprilie 2025 - 12:46
Și care e logica pentru care mulți universitari din București, Cluj, Iași, Brașov tot vin la conferințe și summit-uri locale, pe lângă miniștri tot din aceste zone, și ne poluează fonic și îndoctrinează cu impresii și păreri care nu le solicită nimeni, despre cum se dezvoltă/ar trebui să se dezvolte Timișoara?
Pe lângă multe altele?
#19
Postat 21 aprilie 2025 - 16:46
Aceasta postare a fost editata de ccody: 21 aprilie 2025 - 17:08
#20
Postat 21 aprilie 2025 - 17:26
ccody, la 21 aprilie 2025 - 16:46, a spus:
Întrebarea nu este cum și DE CE li se permite să traseze unor personaje ex-timișorene de genul direcția și liniile directoare de dezvoltare ale orașului?
De ce intervin case de arhitectură clujene să se atingă de PUG-ul Timișoarei? De ce ajung astfel de personaje maxim de dubioase să decidă ce se construiește pe proprietatea privată și terenurile investitorilor din Timișoara?!?