Sarmanu' bocalete, nici cand e sa se laude, nu o face ca lumea... Declaratia corecta ar fi fost ca e prima Primarie din tara care a folosit fonduri europene nerambursabile (in sensul de finantare a proiectului in proportie de 85% - restul de 15% e cofinantare, obligatie ce-i revine municipalitatii - prin FEDR, unul dintre fondurile structurale prin intermediul carora sunt finantate programele operationale, implementate pentru atingerea obiectivelor politicii regionale - numita si "de coeziune" - a UE) pentru reabilitarea infrastructurii pentru tramvaie pe un numar atat de mare de km si a facut-o si intr-un timp scurt. Insa, ce nu spune bocalete, dragul de el, e ca probabil proiectelul protejatului sau primar, devenit ulterior puscarias, a beneficiat de prioritate maxima la aprobarea finantarii la nivel de guvern (tanti Nuti si al ei minister-pusculita sa traiasca!).
La Arad s-au folosit doar fonduri BERD - europene, dar fara legatura cu bugetul comunitar si cat se poate de rambursabile, cu tot cu dobanda. Basca, vor sa-si cumpere o mana de tramvaie noi pe acelasi tip de finantare - vreo 6, parca, am si uitat exact cate, pentru ca nu poate fi decat distractiv, pe de o parte, si trist, pe de alta parte, sa vezi cum nimic nu e facut cu adevarat pentru nevoile comunitatii (6 tramvaie noi luate pe fonduri rambursabile si trantite printre 200 de rable in ultimul hal doar pentru a da satisfactie catorva idioti care se vor uita la primar ca la Dumnezeu pentru ca le-a dat abonament social si tramvai nou in care sa zaca toata ziua, e bataie de joc, in conditiile in care peste vreun an ar putea eventual sa depuna proiecte de finantare comunitara nerambursabila pentru transportul public), ci doar pentru aruncatul de firimituri .... , in cautare de capital politic. In privinta infrastructurii e de inteles, insa, decizia de a lucra cu BERD, pentru ca cererea de proiecte pentru finantare comunitara a fost lansata foarte tarziu la nivel central (he, he, a cui o fi vina?!) si linia nu mai putea astepta fara sa puna probleme mari de siguranta a circulatiei. Nu am date complete pentru a cunoaste numarul total de km reabilitati dupa '89 pe diverse proiecte. Daca este cineva care cunoaste (adica stie precis, documentat, ce spune) rog sa dea aceste date.
Bucuresti - e o nebuloasa - cel putin pentru mine - deci daca poate face cineva o trecere in revista a reabilitarilor (cu precizarea finantarii) de dupa '89, jos palaria!
Timisoara - eu am facut un calcul la un moment dat pe Tramclub, dar ii rog pe cei din RATT care activeaza pe forum sa faca o lista defalcata pe tronsoane cu tot cu finantare (banuiesc ca nu e secret de stat).
La Iasi... In perioada 2008 - 2013 s-au reabilitat 28,58 km de cale simpla (39% din lungimea totala a retelei, exceptand depourile, care insumeaza si ele aproape 10 km de cale) pe diverse proiecte, cu diverse tipuri de finantare, atat rambursabila (motivul e acelasi ca la Arad - fonduri europene disponibile la Sfantu' Asteapta din cauza autoritatilor centrale si o cale de rulare execrabila, dincolo de orice limita a sigurantei in exploatare, ce nu mai putea astepta), cat si nerambursabila: BERD+suplimentare de la bugetul local (18,83 km c.s.), PHARE+suplimentare de la bugetul local pentru a acoperi diferenta de solutie tehnica de la nivelul proiectului initial, elaborat cu multi ani in urma, pe solutie proprie, depasita, pana la nivelul proiectului implementat pe BERD cu o solutie moderna) (1,15 km c.s.), imprumut bancar contractat de municipalitate de la Dexia Kommunalkredit+alocatii bugetare (3,74 km c.s.) si fonduri comunitare nerambursabile (prin POR)+cofinantare de la bugetul local (4,86 km c.s.). Mai avem in derulare 2 proiecte cu finantare comunitara (adica UE) nerambursabila 85% prin POR, care au fiecare cate o componenta legata de reabilitarea caii de rulare a tramvaielor (un total de 18,1 km c.s.) si se vor finaliza in 2015. Pe unul dintre ele lucrarile au inceput deja, pe celalalt avem in desfasurare procedura pentru desemnarea constructorului si inca speram ca vom putea incepe si la el lucrarile in acest an. De asemenea, mai avem in evaluare la Guvern pentru aprobarea finantarii comunitare nerambursabile 85% (tot prin POR) un proiect din lista de rezerva a PIDPCI, ce contine o componenta de reabilitare a infrastructurii pentru tramvai pe o lungime de 3 km c.s. La sfarsitul acestor 3 proiecte, Iasul va putea spune ca in perioada 2008 - 2015 a reabilitat 49,68 km c.s. (67,5% din lungimea retelei). Acestia se vor adauga celor 13,2 km c.s. reabilitati in perioada 1996 - 2007, rezultand un total de 62,88 km c.s. (85,4% din lungimea retelei) reabilitati dupa 1989.
Deci, depinde la ce te raportezi cand faci declaratii. In plus, Clujul are o "retea" mica, data gata la reabilitare in doar 2 ani. Deci, daca o comite in procente, iti zice 100% (ma rog, nu e chiar 100%, dar hai sa spunem asa) si te-a dat pe spate. La o retea de 70-80 de km c.s., insa, reabilitarea completa, cauzata de ani de zacut in nesimtire a autoritatilor locale, nu e lucru usor si cere timp mult. Iar cand zici 40%, 60% sau 80% iti stramba lumea din nas, numai ca nu e corect sa compari 100% dintr-un flintic cu 80% dintr-un urias. Evident, nicaieri nu se includ depourile, lasate mai peste tot (cu exceptia catorva - chiar, cate din cate la ora actuala? - din Bucuresti) la urma urmei.
Atasata e harta retelei de tramvai din Iasi cu marcarea tronsoanelor reabilitate/in curs de reabilitare/care vor fi reabilitate: