Iata ca in sfarsit se mai pomeneste cate ceva dinspre autoritati despre Canalul Bega, care parca a picat in uitare de cand marele sef de la
Apele Romane - Banat si-a parasit postul fiind ales prin vot popular intr-unul mai mare, cel de presedinte CJT.
Personal l-am votat in speranta ca
se va ocupa mai aprig de canalul Bega din noua lui functie. Cand colo IOC, l-a uitat de tot!...
Daca primarul mai face si prostii pe langa lucruri bune, presedintele CJT face doar ... vorbe, vorbe. Inca nimic concret si deosebit dinspre CJT! Daca gresesc, corectati-ma!
Dar sa postez articolul-interviu cu Ervin Luci, actualul director la
Apele Romane - Banat aparut in
Opinia Timisoarei
Interviu cu Ervin Luci, directorul Administratiei Bazinale de Apa Banat: Este interzis cu ski-jet-ul pe Bega!
5 iulie, 2013 - 9:58 AM Roxana Deaconescu
La ce se mai lucreaza anul acesta la Administratia Bazinala de Apa Banat?
Noi mai
avem 2 proiecte importante, pentru care ne luptam sa obtinem fonduri:
Nodul hidrotehnic de la Sanmihai, pentru a face Bega navigabila si
acumularea Surduc, definitivarea etapei a doua. Inseamna realizarea transferului de debite din Bega in acumularea Surduc, prin galeria existenta, care trebuie betonata, realizarea barajului de deviere si ceva schimbari la mecanismele si la uvrajele acumularii Surduc, care, din 1977, de cand functioneaza, s-au mai carpit.
Ce se intampla la Sanmihai, la ecluza? opiniatimisoarei.ro a mai scris despre asta, lucrarile au inceput demult.
Punerea in siguranta a nodului hidrotehnic de la Sanmihai are o valoare de 31.498.059 de lei, actualizata in 2013. Acolo s-au facut aproape 50% din lucrari, s-a reparat ecluza, mai trebuie montate portile, apa trece prin ecluza in momentul actual. O sa urmeze reparatiile la nodul hidrotehnic, care este pus pe uscat. In momentul de fata nu se lucreaza.
De ce este atat de arzator acest proiect? Se discuta de ani buni despre vaporase pentru transportul public pe Bega in Timisoara si exista o corelatie intre ele si ecluza… sau cel putin asa spunea unul dintre fostii directori, acum presedinte al Consiliului Judetean.
Ecluza respectiva are rolul de a tranzita un vapor din Timisoara la granita cu Serbia. In momentul de fata, vaporasele pot ajunge pana la ecluza, de unde trebuie sa se intoarca, nu pot sa mearga mai departe. Am putea avea plimbari de agrement, cu orice scop. Primaria o sa cumpere vaporase care sa deserveasca Timisoara, ele vor circula doar pe raza Municipiului Timisoara, vaporasele de agrement si ambarcatiunile care vor sa mearga mai departe de nodul Sanmihai, spre granita, nu o pot face. In momentul de fata se opresc la Sanmihai. Un al doilea aspect pentru care noi dorim sa-l reparam: din cauza ca nodul este blocat si apa circula doar prin ecluza, acum nu putem face spalarile necesare decolmatarii canalului Bega, ce pot aparea datorita turbiditatii apei. Adica se deschide brusc stavila si se creeaza un curent de apa, astfel incat namolul depus in zona stavilei si in amonte de stabila sa fie evacuat. Sa facem Bega mai curata.
Unul dintre fostii directori ai administratiei, Titu Bojin, spunea ca cei care au ski-jet-uri vor avea interzis pe Bega… Se pare ca si fara regulament se plimba cu astfel de ambarcatiuni pe Bega. In zona podului Traian pot fi remarcati…
Nu au voie cu ski-jet-uri, pentru ca viteza generata de acestea,
pe langa faptul ca fonic deranjeaza locuitorii Timisoarei,
creeaza valuri mari care pot afecta malurile Begai si lucrarile hidrotehnice existente.
Daca ski-jet-urile deranjeaza fonic locuitorii Timisoarei, atunci propun sa mutam orasul intr-un cimitir mare ca sa avem liniste deplina.
Daca ski-jet-urile creeaza valuri atat de mari incat pot afecta malurile, atunci inseamna ca lucrarile de intarire a malurilor au fost de mantuiala sau mai exact, solutiile adoptate sunt (foarte) proaste, ele nepermitand defapt navigatia...
Deci avem canal navigabil cu conditia sa nu navigam pe el caci exista riscul sa distrugem malurile care tocmai au fost reparate...
Pai si cum se plimba? Cine ii amendeaza? Care este procedura?
Ii pot amenda colegii nostri de la Inspectia Apei. Anuntati Apele Romane si in momentul acela ei merg acolo. Daca vede cineva un ski-jet pe Bega, suna la Apele Romane, merg colegii acolo. Bineinteles ca si noi avem oamenii nostri in teren, dar nu putem avea oameni din suta in suta de metri de-a lungul canalului Bega.
Comentariu personal:
Ca epilog, voi spune urmatoarele;
prefer sa vad ski-jet-uri pe Bega decat sa vad Bega ca o balta ordinara pe care nu se intampla mai nimic sau cate ceva, insa foarte rar...