Avem transportul pe care il meritam, la Timisoara.
Cartim, pe buna dreptate, cand facem varice asteptand tramvaiul. Ne varsam naduful cand ne-nghesuim prin autobuze sau cand trebuie sa ne asezam pe un scaun murdar sau spart. In acelasi timp, in fiecare luna sute de calatori fac blatul pe mijloacele de transport in comun.
Un individ de o varsta incerta strabate vagonul cu mana intinsa, interpretand cu sentiment hitul „de-as avea si eu vedere”, incredintandu-ne ca e orb din nastere. Fireste, n-are baston alb, n-are caine insotitor si e probabil la fel de nevazator ca un pilot de vanatoare.
In alt tramvai, o tigancusa ne prezinta un carton pe care este redata, sumar, situatia familiala: „enspe frati, fara mama, fara tata, n-au unde sa stea. Daca oamenii ar avea bunatatea sa o ajute cu un ban…”.
Din peisajul tramvaistic nu lipsesc nici cei doi-trei copii cu aurolac in dieta, pe care-l degusta din pungi golite cu nesat, vorbind tare si aruncand in jur niste ochi tulburi. Calatorii ii ocolesc cu privirea, cate o batranica se cauta de-o paraluta pe care o intinde orbului fara baston alb, tigancusa isi face traseul incet, cantarind repede cu privirea pasagerii, in cautarea unuia bun de jumulit. Sunt scene obisnuite de pe traseele tramvaielor timisorene, in care orbul, aurolacii si altii din tagma „semneaza” zilnic condica de prezenta. E serviciul lor. Desigur, nu platesc bilet. Ar fi si culmea.
„Controlorii nostri fac si ei ce pot – spune Cosmin Bradu, referent in cadrul Biroului de Presa al regiei de transport local. Asemenea cazuri exista si probabil ca vor mai exista. S-au mai imputinat, de cand colaboram cu Politia Comunitara si verificarile se fac in prezenta unui om in uniforma”.
Ce-i drept, uniforma impune. Si nu numai celor care isi duc traiul facand pe orbii sau neajutoratii. Numarul blatistilor a scazut in general de cand in vagoane functioneaza tandemul RATT – Politia Comunitara. Au ramas, insa, destui.
Lunar se intocmesc in medie cam 5-600 de procese verbale de contraventie spun reprezentantii regiei. E mult, e putin? Daca luam in considerare ca, potrivit statisticilor RATT, traficul cumulat de calatori in Timisoara (tramvaie, troleibuze, tramvaie), a sarit in martie de 13 milioane, e foarte putin. Si nu mai punem la socoteala cei aproape 100 de mii de timiseni care au circulat in aceeasi luna cu atobuzele metropolitane.
„Nu ne amagim ca aceasta cifra, 600, reprezinta numarul real al calatoriilor fraudulosi – recunoaste Cosmin Bradu. Situatiile in care, cei gasiti fara bilet sunt coborati din mijlocul de transport in comun pentru ca in final sa cada la „mica intelegere” cu controlorii sunt probabil la fel de numeroase. Atunci cand primim informatii legate de astfel de cazuri, luam masurile ce se impun. Culmea este ca uneori chiar cei aflati in culpa vin si ii reclama pe controlori ca au primit 5 sau 10 lei de la ei pentru a uita de proces verbal si de amenda”.
Indiscutabil, in transportul in comun timisorean mai e mult pana departe, pana la acel transport „pentru care un client care a platit, este multumit ca nu a pierdut timp, nu a facut eforturi fizice, nu a avut evenimente neplacute”, deziderat pe care si-l afirma chiar RATT.
Mai circula inca autobuze de pe vremea formatiei ABBA si multe dintre tramvaie sunt aceleasi leat. N-au acelasi confort ca un autobuzele noi sau ca un tramvai modern, care de altfel ar costa de la 2 milioane de euro in sus. Insa, nu-i mai putin adevarat ca nici calatorii din orasul de cinci stele nu dau toti pe dinafara de bun-simt. Una peste alta, se poate spune ca, in Timisoara, avem transportul pe care-l meritam.
agenda.ro
Sunt si 2 poze care nu sunt din Timisoara.