Postat 15 august 2025 - 13:54
Primăria Timișoara pune la bătaie 8 milioane de euro pentru un nou sistem de plată a transportului public
Primăria Timișoara a lansat joi, 14 august, licitația pentru mult-discutatul nou sistem de e-ticketing în transportul public. Pune la bătaie peste 8 milioane de euro, cu TVA pentru realizarea acestuia, bani care provin din PNRR. Sistemul va trebui livrat în termen de un an și jumătate.
Licitația pentru „sistem de e-ticketing necesar pentru îmbunătățirea transportului public de călători în zona metropolitană Timișoara” a fost publicată pe sistemul electronic de achiziții publice (SEAP) joi, 14 august. Are o valoare estimată de 34,9 milioane de lei, fără TVA – adică 42,2 milioane de lei sau 8,3 milioane de euro, cu TVA. Ofertele sunt așteptate până pe 23 septembrie.
Teoretic, durata contractului va fi de 18 luni, aceasta incluzând atât partea de hardware, cea de software – cu sistemul de taxare propriu-zis, platforma de monitorizare și integrarea sistemelor cu cele existente – și trainingul angajaților. Ulterior, va fi oferită și o garanție de cinci ani.
Partea hardware trebuie să fie gata înainte de vara anului viitor
Caietul de sarcini prevede mai multe cerințe tehnice, dar și termene de livrare. Pentru partea de hardware, de exemplu, este prevăzută data de 31 mai 2026, termen stabilit prin contractul de finanțare prin PNRR. Dacă nu este respectat, se pierde finanțarea, iar firma va trebui să plătească despăgubiri.
Sistemul trebuie proiectat pentru cel puțin 500.000 de carduri, 200 de milioane de călătorii pe an, 307 vehicule, 45 de linii de transport local, 22 de linii de transport metropolitan, una de transport naval și trei puncte de vânzare a cardurilor.
Altfel, sistemul va trebui să fie conectat cu contul de pe portalul unic al primăriei, să ofere și posibilitatea de validare offline. Caietul de sarcini vorbește inclusiv despre conținutul audio-video proiectat pe ecranele din mijloacele de transport în comun.
Actualul „Sistem Automat de colectare a tarifelor” este bazat pe carduri contactless și este operațional din 2009, cu mici modernizări și alte opțiuni de plată adăugate de-a lungul timpului. Noul sistem ar trebui să respecte mai multe cerințe moderne. În caietul de sarcini, în descrierea investiției, sunt trecute acestea:
Să aibă o soluție cloud disponibilă cel puțin într-un cloud public;
Să aibă o infrastructura de date și procesare care trebuie să corespundă unui sistem complet, securizat, disponibil 24/7 cu arhitectura datelor și serviciilor într-un cloud public și, într-un centru de date local, precum și un plan de recuperare în caz de dezastre. Acest plan de dezastre să fie criptat, operabil la comandă, să fie testabil la livrare și într-un context real cel puțin odată la 6 luni;
Să folosească ultimele tehnologii în domeniul de taxare, monitorizare a flotei, distribuire de conținut audio-video pe ecrane și soluții antifraudă
Să folosească tehnologii care să expună datele prin API-urile dintre componente. Orice COTS va avea datele expuse printr-un API deschis, iar datele sunt proprietatea autorității contractante;
Să ofere o platforma web publică pentru administrarea conturilor ABT și planning;
Să furnizeze serviciile oferite pentru cetățeni ca parte integrantă în platforma de portal unic cont.primariatm.ro, care este proprietatea autorității contractante;
Să ofere integrare cu portalul Primăriei Timișoara, (cont.primariatm.ro) cu autentificare de tip single-sign-on (SSO) unde cont.primariatm.ro este sursă funcționalității de autentificare;
Să ofere o opțiune de aplicație mobilă pentru cetățeni (utilizatorul final) pentru administrarea conturilor ABT, planificarea călătoriilor și validarea călătoriei;
Să ofere opțiuni facile (implementată cu/pe telefonul mobil de tip smart, cu camera și sistem de plata cu NFC) pentru validarea călătoriilor de către controlori;
Să permită interconectări și extragere de date securizat cu alte platforme ale autorității contractante;
Să ofere integrare cu platforma europeană SynchroniCity
Să ofere integrare cu platforma FIWARE. FIWARE este o platformă open-source care facilitează dezvoltarea de aplicații inteligente pentru diverse domenii, inclusiv orașele inteligente. Această oferă un set de componente reutilizabile, cunoscute sub numele de Generic Enablers (GEs), care permit colectarea, gestionarea și analiză datelor în timp real;
Să permită accesarea individuală din backoffice a tuturor echipamentelor din sistem pentru scopuri de diagnoză sau upgrade firmware
Să respecte și să prezinte în Formularul de Propunere Tehnică solicitările Autorității Pentru Digitalizarea României: Mecanisme de autentificare utilizatori și administratori conform Zero – Trust Security Model; Testare whitebox a componentelor dezvoltate; Implementare mecanisme de API Rate Limiting; Să corespundă specificațiilor WCAG
sursa: www.tion.ro