The Mechanic, la 04 aprilie 2025 - 11:32, a spus:
Pur si simplu ne-a venit randul dupa zeci de ani de nimic de la Bucuresti...
Chiar despre asta am vrut sa scriu azi dimineata, ca IARA a venit vorba de Cluj si Oradea
Recent (adica in ultimii ani), ca cu multe alte lucruri m-am spart un mit care il credem si eu, cum ca in orasele astea doua a fost un fel de "primar Mesia" care le-a salvat, ori daca ne uitam in trecut, in fix perioada aia cand aceste doua orase nu erau asa de populare ca si astazi, dar Timisoara "inflorea", vedem altceva. Eu am sa ma leg de exemple din domeniul asta a-l transporturilor, ca aia m-a interesat, dar sunt sigur ca sunt o sumedenie si pe alte nise.
Anii 2000, ca vad ca si pe aia i-am uitat ca si pe anii 90', au fost destul destul de turbulenti si ei. Da, Romania in sfarsit se mai linistea, cam ce fabrici mari aveau sa se inchida o facusera deja in mare parte, iar totul era "clar". Tot in anii aia a inceput si "marele exod", a-l romanilor spre vest, celebrii "capsunari". Doar ca la noi aici in Banat nu a prea fost asa, mai ales la Timisoara. Eu am trait 26 de ani in zona Lunei, taicamiu a lucrat mult mai mult de atat pe platforma industriala din Calea Buziasului, cu toate ca din fabrici se inchisesera... doar ca in locul lor a aparut ceva. Eu nu imi aduc aminte vreodata ca acel bulevard sa fi fost pustiu. Mereu era ceva de lucru acolo. Imi aduc aminte si acuma puzderia de ateliere mici de tot felul de mestesuguri. Reparatii, confectii, tapiterii, mici parcari de camioane si depozite amanajate asa mai "ad-hoc", asta pe langa fabricile care nu se inchisesera. Ori asta ce insemna? bani. Bani destul de multi care se faceau doar in zona aceea. Da, evident ca se faceau destul de multi la negru, dar o suma destul de considerabila ajungea si la stat, prin taxe. Era activitate, multa, foarte multa, imi aduc aminte cand inca mai circula tramvaiul 4 din 10 in 10 minte, ca la orele de varf veneau si cate 2, pe langa tramvaiul 8, erau toate ticsite de oameni care veneau de la servici, ori asta ce ne spune? Ca "era de lucru", "aveam de unde". Pentru asta, am fost si printre primele orase care si-a permis si a fost selectat, sa si primeasca acele ajutoare din vest legate de transportul public, puzderia de tramvaie nemtesti (peste 200 la numar), care ne-a asigura rezolvarea, partiala desigur, a unei probleme, ca sa mai castigam timp pana avem bani de ceva nou, iar pe plan national sa putem aduce bani la bugetul de stat. Bani de care era nevoie... a-ti ghicit pentru orase ca si Cluj si Oradea, si desigur ca si unele mult ma nevoiase, care nu se puteau autosustine. In acele vremuri, veneau oameni si de la Oradea aici la Timisoara pentru un servici, pentru ca acolo nu era. Pentru cine isi aduce aminte, cred ca cea mai de seama investitie din anii 2000 la Oradea, destul de controversata la acea vreme, a fost achizitia de tramvaie noi noute. Lucru la care nici Bucuresti-ul cu vastul sau buget nu visa. Oare de ce? Trebuia un stimul si acolo, nu stiu cine era primar atunci, dar oricine ar fi fost, daca ne uitam pe plan national la problema, se dorea totusi stimularea catorva orase, cu investitii pentru a l-e scoate din stagnare, sa poata produce bani, bani de care era mare nevoie atunci pentru ca inca nu eram in UE. Apoi, la fel a fost si la Cluj. Poate ca nu era situtaia de la Oradea, dar cu siguranta se dorea stimularea orasului care ramasese in urma rau de pe vremea lui Funar, si daca e sa ma intrebati pe mine, cred ca ideea era urmatoarea: "in vest aveam deja partea de productie si confectii, care mai trebuia distribuita si la alte orase (cum avea sa fie Craiova, unde inca mai exista Electroputere la acea vreme. Avea sa vina in completare Ford pe Auto cu alte locuri de munca, dar si mai multe investitii la Pitesti pentru Dacia), dar ce facem cu partea de birouri, ca nu o poate absorbii chiar toata Bucurestiul? o dam la Cluj, e fix in centrul tarii, are legaturi pe uscat si pe aer, si investim in acele segmente care sa sporeasca nisa asta"... si astfel s-a ales Cluj cu o arena, cu mijloace de transport noi, inainte de Timisoara, un lucrator de birou, fiind mult mai sigur ca se va folosii mai des de lucrurile astea, decat unul care lucreaza pe platforma industriala si merge cu o conventie de 2 ori pe zii. Tot prin asta s-a dat de lucru si catorva companii romanesti, cum ar fi Astra Bus de la Arad, care a reconfigurat autobuze in firobuze pentru Cluj. Tot in acele vremuri, pentru ca orasul (Timisoara) dar si judetul, era ceva mai dezvoltat economic, ajungeam se confruntam si cu alte probleme, cum ar fi... cei care nu plateau bilet. Sigur va mai aduceti aminte de nenumaratele reportaje, doar de la ProTv, in care se opreau trenuri in camp si se facea supracontrol, iar 90% din calatori nu platisera bilet, s-au raziile din transportul local, unde aveam acelasi lucru. Desi, in acele vremuri cu ce era la dispozitie se incercasera ameliorarea unor probleme. Inca mai circula trenul de Oravita atunci si puteam ajunge in Caras la bunici. Si tin minte ca la un momentdat primiseram si noi la Timisoara locomotive noi noute, cu motoare americane. Pe trenurile de distanta lunga intrau in folosinta vagoane modernizate. Sigur ca totul se uza moral si fizic mai repede decat era pastrat, dar era pentru ca inca era un fel de haos. Era o lume noua deja pentru nou, si statul nu facea fata, dar incerca si trebuia cumva impartit la toata lumea cate ceva. Acei cativa oameni care nu aveau treaba cu spargi, si lucrau la planificari, au facut destul de mult cu putinul care era atunci, strangand din dinti pana cand, in sfarsit in 2007, s-a intamplat. Intram in UE si aveam, cu greu, sa intelegem cum se acceseaza banii europeni. Si astfel, datorita acelor vremuri, suntem unde suntem astazi. Tot ce n-i se pare noua ca se datoreaza "unui singur om", e defapt rezultatul a mai multor intamplari si decizii. Consider ca din orasele astea doua mult laudate, POATE, doar Oradea, cu al ei Bolojan e mai diferita, ca il vad un om mai pragmatic, dar cu siguranta Cluj-ul e ceva mai "fake", si merge din inertia acelor vremuri de care am vorbit si "profita" in continuare de ele. Lucru de care cred ca s-au cam prins si cei de la Bucuresti, si cred ca treaba cu "metroul" va si ultima investitie in care statul va baga bani in mod direct. Vom vedea pe viitor cum se va mai intampla, dar momentan e un oras aglomerat, fara centura (ma rog, doar cea de sud), si care isi pune sperantele intr-un proiect "bombastic", care POATE, va rezolva problema traficului in partea de vest a orasului.
Ca incheiere ce vreau sa subliniez este ca, nu a fost perfect, si mereu vecinul de scara care zugraveste ultimul va parea cel mai tantos decat cel care a zugravit cu 5 ani in urma...