corco, la 12 aprilie 2025 - 09:43, a spus:
OK, deci singura posibilitate pentru o centura feroviara prin Nord este un triaj pe linia dintre Cerneteaz si Ronat Triaj?
Altfel vad posibila contructia unei noi linii feroviare care ar trebui urcata pe o Estacada pe un singur fir pentru a supratraversa DN59 undeva intre nodul in costructie de la Sanandrei si Centura.
Alt traseu pentru o Centura feroviara prin Nord este greu de pozitionat.
In urma cu mai multi ani CJT a facut un studiu pentru dezvotarea zonei Aeroport, ar fi interesant daca sunt date despre cum a fost gandita reteaua feroviara, mai ales ca era in discutie si un Intermodal in apropiere de Remetea.
Sa ne mai lamurim umpic. In momentul de fata, la noi in tara, exista trei companii mari de stat care au legatura cu partea asta de transport feroviar, aceasta "spargere" a CFR s-a intamplat in anii 90-00, cand, pentru a reduce deficitul si eficientiza economic compania, s-a ales un fel de model britanic. Adica sa fie mai multe companii, mai pe romaneste "fiecare cu aia a masii", si astfel se putea vedea de unde vin defapt banii si unde se pierd. Astfel ca in zilele noastre avem asa:
-CFR Calatori, asigura dupa cum spune si numele, transportul de calatori pe calea ferata. Aceasta detine materialul rulant si locomotivele, capabil sa transporte persoane cat si fostele depouri de locomotive si vagoane din orase;
-CFR Marfa, dupa cum ii spune si nuemele, asigura transportul de marfuri pe calea fertaa. Aceasta mai detine inca o parte din materialul rulant, activ si inactiv pentru transportul de marfuri (o parte a ajuns si la operatorul privat GFR prin cai ceva mai obscure), cateva depouri de locomotive, in unele locuri, dar si triajele din marile orase;
-CFR Infrastructura, aceasta din urma fiind compania care detine toata infrastructura PUBLICA (adica aia pe care se circula efectiv, nu depourile si triajele) din tara si este raspunzatoare cu mentinerea ei in functiune. Aceasta companie are si ea in custodie cateva mici depouri specializate pentru utilije ce asigura mentinerea caii de rulare dar si locomotive si vagoane care ajuta tot la asta. La noi in Timisoara, CFR Infrastructura, isi are depoul, in partea de vest a Garii de Nord, mai sus de liniile care intra efectiv in gara, se vad defapt si azi cateva din utilajele mai vechi peafara;
Acestea fiind zise. Daca cei de la Ministerul Transporturilor, iau cumva decizia, s-au exista pe plan national vreo decizie, pentru a facilita in alt fel transportul pe calea ferata, si a-l face mai atractiv, doar atunci, CFR Infrastructura, va venii sa investeasca (mai mult ca sigur pe proiect din bani europeni), in facilitati noi noute, unde se pot tria trenuri de marfa de la toata lumea. Dar pentru asta, ar trebuii ca volumul de marfa sa fie cu mult mai mare fata de cat este acuma. In momentul de fata, la Timisoara, nu avem atata trafic de marfa pe calea ferata IN TRECERE, deci nu care sa ramana aici, care sa justifice vreo varianta ocolitoare. Varianta, care ar exista doar daca, acel volum in plus de marfa, ar ajunge sa incurce circulatia trenurilor de pasageri prin oras. Totodata, din s-au spre Timisoara nu avem atatea lucuri care sa fie aduse s-au trimise pa calea ferata. Exemple:
-Cereale/Produse agricole: acestea pleaca de obicei din Timisoara, dar de la Timisoara Sud, si in functie de unde trebuie sa ajunga, nici nu apuca sa treaca prin oras, folosind linia prin Buzias. Totodata, sunt ceva mai numeroase in perioada recoltelor, si nu circula zilnic;
-Pacura/Carbune: cred ca ii evident ca este adus pentru a folosii la producerea de agent termic la CET; Trenurile astea in mare parte pornesc si au capata la Timisoara CET, unde la fel ca si cele de cereale, pot sa nici nu treaca efectiv prin oras, folosind linia prin Buzias. La fel si aici, acestea sunt trenuri de "sezon". Inainte sa inceapa frigul se face stoc de materire prima la CET si doar atunci vedem astfel de trenuri in numar ceva mai mare, dar din nou, nu circula zilnic;
-Materiale Feroase/Fier Vechi/Produse Reciclabile: tot la Timisoara CET au si acestea capat, doar ca, volumul este cu mult mai mic. Sunt dati cand nici nu se formeaza un tren lung pentru asa ceva, sunt doar cateva vagoane care se pot pune la alt marfar pentru a ajunge in locatia finala;
-GPL: acestea de obicei se formeaza la Timisoara Vest in Freidorf, si deservesc statia de imbuteliere de acolo. La fel si aici, depinde totul de capacitatea de productie, deci nu este ceva ce circula zilnic;
Si cam atat in mare parte pentru orasul nostru. La noi nu se descarca autoturisme, majoritatea vin pe trailere auto, nu se descarca/incarca containere, la fel majoritatea vin pe TIR-uri. Fabrica de detergenti s-a inchis, deci nu mai avem chimicale pentru acea locatie (care si acolo veneau ocazional, la fabrica incapand doar cate 2 vagoane la descarcat din cate erau aduse), iar exploatari de resurse naturale nu avem prin preajma ca sa fie in tranzit trenuri cu minereuri. Si mai putem adauga la lista de marfuri lipsa, agregate pentru constructii, majoritatea fiind tot transportate pe sosele.
Deci in consecinta, centura nu se justifica in momentul de fata, DOAR IN CAZUL, in care cumva Primaria Timisoara, vine catre ministerul transporturilor, cu un plan asa de bun de dezvoltare care sa necesite scoaterea trenurilor de marfa din oras.
Eu cred, ca daca transportul interurban cu trenul devine popular in urmatorii 15-20 de ani, si creste frecventa acelor trenuri, chiar si la un tren pe ora pe fiecare traseu posibil. Si daca acele trenuri ar apartine de Societatea Metropolitana de Transport Public, atunci da, se poate merge la Bucuresti cu un exemlu foarte concret cu greutate. Dar pana atunci o sa fie vazut ca moft treaba asta ca sa nu mai treaca marfarele prin oras. Economic nu se justifica, si ajungem sa cam fim kit cu cat contribuim la stat, relativ cu cat ar costa acea investitie si ce alte neajunsuri ar implica. De exemplu, daca TM Est nu ar mai avea liniile de garare, si ar fi alt punct de trecere pe centura cu tot cu birou de miscare, asa cum este acuma la TM Est, toti cei care lucreaza acolo ar trebuii sa ajunga cumva la servici, ori asta vad ca nu isi mai pune nimeni problema. La fel, ce vagoane ajuns sa ramana acolo si ar fi nevoie de ele in partea de sud a orasului, ar trebuii sa faca un ocol considerabil, sa nu mai zic ca aia fiind o miscare atipica, ar ajunge sa incurce traficul feroviar in unele cazuri. Apoi o statie mica de marfa la TM Est (cum am inteles ca ar face acuma cu modernizarea, dar vedem ce va fi defapt), care sa zicem aduce produse pentru magazinele din oras, ar elibera foarte mult orasul de TIR-uri. Ai avea practic niste camioane mai mici in loc care ar face livrarile si cam atat. Dar asta e deja alta discutie.