Proiectul si realizarea au fost integral românești, fara "fonduri europene", firme austriece si indatorare pe mai multe generatii. Proiectul a fost facut de Institutul de Proiectari pentru Transporturi Auto, iar realizarea efectiva de Ministerul Constructiilor. Pe atunci, ministerele nu faceau doar dosare cu hartii pentru licitatii.
Dupa 5 luni de excavatii si aducere a organizarii de santier, a inceput efectiv constructia pasajului: in doar 34 de zile a fost gata. Ministrul a locuit intr-o baraca pe santier pana a predat lucrarea dictatorului, care nu era nici la schi, nici la Sibiu. Cu 900 m lungime, din care 600 acoperiti, a ramas cel mai lung si intens folosit pasaj din Bucuresti.
Dupa care, a venit democratia. Cu descentralizare (subsidiaritate, cum se zice in jargonul UE) si cu firme internationale. S-a ocupat Primaria Capitalei. In 2009, Sorin Oprescu se lauda ca l-a "adus la standarde europene". S-au pus si tabele animate care anunta nivelul de poluare din pasaj. Timp de doua luni si jumate, pasajul a fost atunci inchis partial, cu circulatie pe o banda pentru a i se face ventilatia, iluminatul si a fi placat cu granit aspectuos.
Dupa niste ani, granitul a inceput sa cada si a fost acoperita cu o plasa mizerabila, sa nu sparga parbrizele. Cum Nicusor atipea depasit de situatie, s-a mers si mai departe cu "descentralizarea". Renovarea a fost preluata de ambitiosul primar de la Sectorul 4, Băluță. Un edil care are realizari vizibile, dar care e atat de hotarat sa se remarce, incat vrea sa schimbe si numele liceului Vulcănescu.
Anul acesta, pasajul a fost inchis 77 de zile pentru o renovare temeinica si reasfaltare. A costat 12 milioane de euro. Marmura a fost inlocuita cu o tabla verde perforata, cu pasarele si flori ca un gard de gradinita.
Se pare ca tocmai de aici vin problemele. Pasajul s-a micsorat din toate partile, dar mai ales pe inaltime. Ori de la straturile de asfalt ori, mai probabil, le-a fost mai usor si mai ieftin sa ii puna un fel de tavan fals decat sa il placheze din nou. De altfel, si in amenajarile de locuinte s-a trecut la placarea cu rigips si tavane false, de auzi numai bormasina, ca dureaza mai putin decat sa se usuce tencuiala, sa faci circuitele instalatiei electrice, si tencuitul cere mai multa experienta din partea mesterilor.
Pasajul a devenit inutilizabil pentru unele autocare si tiruri. Lucru care nu s-a anuntat la renovare. E posibil ca unii sa se bazeze pe aplicatii GPS neactualizate sau pe incredere.
Aceasta postare a fost editata de Pumbaa: 12 ianuarie 2023 - 23:37