Transgaz, transportatorul național de gaze, a completat planul de dezvoltare a sistemului de transport al gaze naturale 2018-2027, așa cum i-a cerut acționarul majoritar Ministerul Economiei. Interesant este că printre proiectele prioritare apare Eastring, un gazoduct cu capacitate anuală de 40 miliarde metri cubi, promovat intens de Slovacia, și care ar presupune costuri uriașe, peste 1,6 miliarde de euro doar partea României. Într-o primă fază, conducta ar urma să aibă o capacitate de 20 de miliarde de metri cubi, urmând să crească la 40 de miliarde metri cubi în a doua fază. Conducta ar urma să lege statele Uniunii Europene de vestul Turciei, "o zonă cu potențial foarte ridicat în a oferi gaze din diferite surse", traversând Slovacia, Ungaria, România și Bulgaria.
Un alt proiect interesant, deja în desfășurare, este construirea unei conducte care să lege sistemele de transport al gazelor din România și Serbia. Ar urma să fie finalizată în 2021 și se va lega de BRUA, faza 1. Practic, astfel va fi efectuat export de gaze în Serbia, după cum menționează și Transgaz. În total, proiectele Transgaz sunt estimate la peste 4 miliarde euro în 10 ani.
- BRUA, faza 1, conductă de 479 km, de la Podișor la Recaș. Termenul de finalizare rămâne 2019, costurile fiind estimate de 478,6 milioane de euro. Scopul declarat al proiectului este asigurarea unei capacităţi de transport gaze naturale spre Ungaria de 1,75 mld.mc/an, respectiv de 1,5 mld.mc/an spre Bulgaria.
- BRUA, faza 2, conductă de 50 km, de la Recaș la Horia, pentru a se interconecta cu Ungaria. Termenul de finalizare este 2022, costurile fiind estimate la 68,8 milioane de euro. Scopul proiectului este asigurarea unei capacităţi de transport gaze naturale spre Ungaria de 4,4 mld.mc/an, respectiv de 1,5 mld.mc/an spre Bulgaria.
- Interconectarea România–Serbia – interconectarea Sistemului Național de Transport gaze naturale cu sistemul similar de transport gaze naturale din Serbia. Proiectul constă în construirea unei conducte de interconectare a sistemului național cu sistemul de transport gaze naturale din Serbia pe direcția Recaș–Mokrin în lungime de aproximativ 97 km și a unei stații stații de măsurare gaze naturale. Presupune construirea unei conducte noi de transport gaze naturale ce va asigura conexiunea dintre conducta magistrală de transport gaze naturale “BRUA” și Nodul Tehnologic Mokrin din Serbia. Pe teritoriul României, conducta de transport gaze naturale se va cupla la conducta BRUA Faza 1 (localitatea Petrovaselo, județul Timiș) și va avea lungimea de 85,56 km, granița dintre România și Serbia-localitatea Comloșu Mare, județul Timiș. Termen estimat de finalizare: anul 2021. Exportul de gaze naturale spre Serbia se va realiza după finalizarea proiectului BRUA (Faza I). În situația în care vor fi preluate gaze naturale din Serbia spre România, acestea pot fi direcționate la consum în zona Timișoara–Arad, prin conducta DN 600 Horia–Mașloc–Recaș(25 bar), la presiuni mai mici decât în conducta BRUA. Capacitatea de transport va fi între 1 mld metri cubi și 1,6 mld metri cubi. Valoarea totală estimată a investiţiei: 53,76 milioane EURO.
- Dezvoltarea pe teritoriul României a Coridorului Sudic de Transport pentru preluarea gazelor naturale de la ţărmul Mării Negre. Obiectivul investiţiei constă în construirea unei conducte telescopice de transport gaze naturale Tuzla–Podișor, în lungime de 308,3 km și DN 1200 respectiv DN1000, care să facă legătura între resursele de gaze naturale disponibile la ţărmul Mării Negre şi coridorul Bulgaria–România–Ungaria–Austria. Termen estimat de finalizare: anul 2021, acesta depinzând de graficele de realizare ale proiectelor offshore din amonte. Transgaz intenţionează să depună o cerere de investiție în vederea accesării unui grant nerambursabil pentru lucrări prin mecanismul Connecting Europe Facility. Valoarea estimată a investiţiei: 360,4 milioane EURO.
- Interconectarea sistemului naţional de transport gaze naturale cu conducta de transport internaţional gaze naturale T1 şi reverse flow Isaccea. Prin implementarea proiectului se creează un culoar de transport între piețele din Bulgaria, România și Ucraina, în condițiile în care se realizează și noua interconectare între Grecia și Bulgaria. Contractul de transport aferent capacității conductei Tranzit 1 a expirat la 1 octombrie 2016. Începând cu anul gazier 2016–2017 capacitatea de transport a conductei Tranzit 1 se comercializează pe bază de licitații, conform codului european privind mecanisme de alocare a capacităților în punctele de interconectare trasnfrontalieră și a Ordinului ANRE nr. 34/2016. În urma investiției, se vor putea asigura fluxuri fizice reversibile în punctul Negru Vodă 1, conform cerințelor Regulamentului (UE) nr. 1938/2017. De asemenea, se crează posibilitatea preluării în sistemul românesc de transport a gazelor naturale descoperite în Marea Neagră, pentru valorificarea acestora pe piața românească și pe piețele regionale. Termen estimat de finalizare: 2018 pentru Etapa 1 și 2020 pentru Etapa 2. Valoarea estimată a investiţiei: 77,4 milioane EURO,
- Dezvoltări ale sistemului național de transport în zona de Nord–Est a României în scopul îmbunătăţirii aprovizionării cu gaze naturale a zonei precum și a asigurării capacităţilor de transport spre/dinspre Republica Moldova. Prin realizarea acestui proiect, va putea fi asigurată presiunea necesară şi capacitatea de transport gaze naturale de 1,5 mld. mc/an în punctul de interconectare dintre sistemele de transport gaze naturale ale României şi Republicii Moldova. Termen estimat de finalizare a proiectului: anul 2021. Valoarea totală estimată a investiţiei: 174,25 milioane EURO,
- Amplificarea coridorului bidirecțional de transport gaze naturale Bulgaria– România–Ungaria–Austria (BRUA-Faza 3). În ipoteza în care capacitățile de transport necesare valorificării gazelor naturale din Marea Neagră pe piețele central-vest europene depășesc potențialul de transport al coridorului BRUA faza 2, TRANSGAZ a planificat dezvoltarea coridorului central care urmărește practic traseul unor conducte din sistemul actual dar care actualmente funționează la parametrii tehnici neadecvați pentru o arteră magistrală. În funcţie de volumele de gaze naturale disponibile la ţărmul Mării Negre, (care nu vor putea fi preluate de Culoarul BRUA), pe termen lung se are în vedere dezvoltarea capacităţii de transport pe culoarul Oneşti–Coroi–Haţeg–Nădlac. Termen de finalizare pentru întreg coridorul: anul 2025. Valoarea estimată a investiţiei: 530 milioane EURO
- Eastring-România. Proiectul EASTRING, promovat de EUSTREAM, este o conductă cu flux bidirecțional pentru Europa Centrală și de Sud-Est care are ca scop conectarea sistemelor de transport din Slovacia, Ungaria, România și Bulgaria pentru a obține acces la rezervele de gaze naturale din regiunea Caspică și Orientul Mijlociu. EASTRING este un gazoduct de interconectare cu flux bidirecțional cu o capacitate anuală între 225,500 GWh și 451,000 GWh (aprox. 20 mld. mc până la 40 mld. mc), care conectează Slovacia cu granița externă a UE prin Bulgaria, Ungaria și România.