Nu știu dacă mai e relevant acest răspuns după peste 2 ani de la mesaj, dar poate este util. Încep cu metropolitanele și a lor numerotare care, la prima vedere, pare fără sens, dar cu un Google Maps deschis începi să dai de logică.
Au fost create 8 așa-zise „culoare” de-a lungul principalelor artere ce pornesc din Brașov (începând cu DN73 și continuând în sensul acelor de ceasornic până la DN1), culoare ce se evidențiază în prima cifră a traseului.
A doua cifră reprezintă ordinea localităților de pe acel drum: spre exemplu, pe DN1, Codlea este al doilea UAT, deci numărul traseului este 220 (culoarul 2, al doilea UAT).
Acum, a treia cifră ar trebui să arate numărul traseelor ce deservesc acel UAT, doar că dacă un singur traseu ajunge în localitea X, ultima cifră s-a stabilit ca fiind „0”, nu „1”. Doar Râșnov, Săcele, Sânpetru și Tărlungeni sunt deservite de mai mult de un traseu.
------
În ceea ce privește numerotarea traseelor din oraș și diferențierea lor în funcție de mijlocul de transport cu care sunt deservite, văd utilă diferențierea lor dintre troleibuz și autobuz, dar nu o văd utilă dintre autobuz diesel și autobuz electric - mijlocul de transport tot autobuz este, pe călător nu-l interesează „combustibilul” ce-l urnește din stație.
Numerotarea urbană a ITBv., până în anii '70, se termina la 20 cu traseul de Poiana Brașov, după el urmând traseele spre sate până la numărul 30. Dintre acestea, numerele de la 1 la 10 erau troleibuze - se observă niște intervale prestabilite. Apoi a apărut cartierul Răcădău (Valea Cetății) și de aici au răsărit traseele de troleibuz 30-33 - de aici golul actual dintre traseele de troleibuz 1-3, 6-8, 10 și 31-33. Cu timpul, traseele 4, 5 și 9 au fost transformate în linii de autobuz.
Dincolo de diferențierea pe mijloc de transport pe care o văd recomandată mai mult în orașele mari, capitale, cu multe și diverse trasee, pentru orașele medii aș vedea mai utilă împărțirea indicativelor în funcție de cartierul pe care-l deservesc. S-a încercat așa ceva în Brașov, prin crearea traseelor 50, 50b, 51, 52 ce deserveau cartierul Șchei și știai în stație că dacă vine un „cincizeci și ceva” el merge în Șchei. Apoi au inventat traseele 53, 55, 56 și renumerotat traseul 34b în 54 și s-a dus naibii logica, chiar dacă avem suficiente indicative mici libere.
Aceasta postare a fost editata de Andrei Andraș: 24 septembrie 2025 - 15:10