Timișorenii obișnuiesc să se deplaseze mai mult cu tramvaiele și mai puțin cu autobuzele, iar numărul călătoriilor a crescut cu mai bine de 20 de milioane, se laudă reprezentanții societății de transport. Sunt însă mai puțini kilometri făcuți de mijloacele de transport, dar mai multe ore petrecute în trafic. Este foarte probabil să fie o eroare în raport și să fi fost uitat transportul școlar.
Dacă în anul 2018 STPT înregistra mai puține călătorii cu mijloacele de transport în comun ca anul precedent, în 2019 se laudă cu mai bine de 20 de milioane în plus. Cum este posibil așa ceva în condițiile în care numărul de kilometri parcurși în urban a scăzut cu 12.000 km, iar numărul orelor în circulație urban a crescut cu 45.215?
Potrivit raportului STPT pe anul 2019, anul trecut s-au înregistrat 179,2 milioane de călătorii realizate de timișoreni sau vizitatori ai orașului, față de 159,2 câte erau în anul precedent. Cei mai mulți s-au plimbat cu tramvaiele (107,4 milioane călătorii), apoi cu troleibuzele (36,9 milioane călătorii), iar în final cu autobuzele (34,9 milioane călătorii). Cele mai multe călătorii s-au înregistrat cu abonamente: 174,6 milioane în 2019 față de 154,8 milioane în 2018.
Sunt cu 20.070 milioane călătorii în plus în 2019 față de anul 2018, în condițiile în care, conform aceluiași raport, a scăzut numărul kilometrilor parcurși urban în exploatare, de la 6,3 milioane km în 2018 la 6,2 milioane în 2019. Exact cu 12.000 km.
În același timp, STPT trece în raport mai multe ore în circulație urban: 409.448 în 2019 față de 364.233 în 2018. Deci, cu 45.215 mai multe ore petrecute de tramvaiele, autobuzele și autobuzele STPT în trafic. Dar cu un număr mai mic de kilometri.
Potrivit aceluiași raport, numărul mijloacelor de transport în comun din parcul inventar al STPT a scăzut cu 11. În 2019, STPT raportează 228 de tramvaie, troleibuze și autobuze, iar în 2018 a raportat 239.
Au uitat de traseele școlare?
Reprezentanții societății se laudă cu 44 de trasee urbane în 2019, față de 31 câte erau în anul precedent: șapte linii de tramvai, șase de troleibuze și 31 de autobuze (față de 18 în 2018 – n.r.). STPT mai calculează și două trasee metropolitane cu troleibuze și 10 cu autobuze (față de 6 în 2018 – n.r.). Lipsesc traseele școlare de aici, calculate de obicei separat de cei de la STPT. Dacă acestea nu au fost trecute la numărul de kilometri, este foarte probabil ca diferența dintre numărul de kilometri și numărul de ore să fie de la acestea. Cert este că acesta este raportul cu care STPT s-a prezentat în fața primarului.
Potrivit documentului intrat în posesia TION, ar fi crescut numărul de autobuze scoase zilnic pe traseu (urban, școlar și metropolitan), de la 40 (în 2018 – n.r.) la 76 în luna august 2019. Au fost suplimentari pe liniile: 5, 13, 33, 40, M36, M41, M42, M45, M46, E1, E2, E3, E7, E8, E6, S2, S3, S4, S5, S6, S7, S8, S9, S10, fiind suplimentate cu 36 de unități în total.
Ar fi crescut, conform raportului pe anul 2019, lungimea traseelor urbane – 648,92 km în 2019 vs. 438,55 km în 2019, dar și a celor metropolitane – 297,99 km în 2019 vs. 152,14 km în 2018.
STPT a raportat 993 de angajați în anul 2019 față de 930 de angajați în 2018.
Societatea ar fi investit exact aceeași sumă ca anul precedent: 2,298 milioane de lei. În 2017 s-ar fi făcut investiții în valoare de 3,3 milioane de lei, conform raportului de anul trecut.