Muzeul STPT 'Corneliu Miklosi' (Take Ionescu) - parte a MultipleXity
#321
Postat 02 aprilie 2020 - 17:22
Daca actiunea aceasta avea succes, iar regia spunea ca pastreaza vehiculele, ce urma?
#322
Postat 02 aprilie 2020 - 18:25
P.S. Cred că o să fie și subiect de campanie electorală această licitație: domnul Tiberiu Simionaș, membru al Biroului Local USR Timișoara - care, din ce scrie pe pagina de Facebook a organizației județene USR Timiș, e parte a tuturor proiectelor din domeniul transporturilor ale USR Timișoara -, a comentat ieri acest subiect. Fragment de articol de pe "De Banat":
Citeaza
El spune că s-a preferat această variantă pentru a face loc, în clădirea unde se afla muzeul, la fostul depou de pe Take Ionescu, pentru proiectul Multiplexity.
„Acum un an, am atras atenția că aceste mijloace de transport în comun fac parte din patrimoniul orașului și din istoria transportului în comun. Încă de anul trecut niște piese de colectie, care nu erau expuse în muzeu au fost lăsate afară în soare, ploaie și zăpadă să ruginească. (…) Acum dau o parte dintre aceste lucruri la fier vechi. Și mai trist pentru oraș este că primul muzeu al Timisoarei din ultimul deceniu, a murit in fașă pentru a face loc – culmea – cladirii Multiplexity. Cei care se ocupa de acest proiect spun ca se va pastra si muzeul transporturilor dar, cum să faci acest lucru fără EXPONATE? Eu știu că nu este cel mai bun moment pentru a încerca să salvezi niște artefacte ale transportului public, dar cu atât mai grav este că se profită de situația de criză pentru a scăpa de ele fără a întâmpina rezistență. Aceste piese din istoria noastră sunt deja foarte rare și vor deveni de 10, 20 de ori mai valoroase pe măsură ce trece timpul. Dar noi le dăm la fier vechi… pentru că”, mai afirmă Simionaş.
Aceasta postare a fost editata de SPECTR-2: 02 aprilie 2020 - 18:34
#323
Postat 02 aprilie 2020 - 19:49
#324
Postat 02 aprilie 2020 - 22:00
Mai exact exista vreo lista clara cu ce se vindea, stiu ca parca era undeva candva scrisa de cineva aici dar nu mai gasesc. Vad peste tot ca se specifica, "tramvaie timis, autobuze rocar si ikarus" si atat. Am vazut scris undeva la site-urile de stiri in comentarii niste sume pentru anumite vehicule, nu pareau exorbitante daca ar fi impartite in mai multi oameni. Daca am avea o lista clara am putea impartii suma asta si ne-am da seama de un pret/bucata. Eu zic ca ramane fezabil sa strangem bani pentru a le pastra. Si muzeele acelea din vest nu s-au cladit singure si fara eforturi, noi avem nenorocul sa fim generatia de la rascruce cand mentalitatile vechi se bat cu cele noi, de aceea cred ca ar trebuii sa actionam cumva. Dat articolul la presa, ca mai apoi aceasta sa scrie e un fleac, aia scriu din birou, regia da reply din birou si gata, acolo se termina.
#325
Postat 03 aprilie 2020 - 15:52
#326
Postat 03 aprilie 2020 - 16:15
#328
Postat 06 aprilie 2020 - 14:12
Citeaza
După ce societatea de transport Timișoara și-a anunțat intenția de casa mai multe mijloace de transport vechi, anume tramvaie, troleibuze, autobuze, Asociația Metrou Ușor a lansat o critică zilele trecute. Asociația spune că mijloacele de transport sunt vehicule unicat ce pot fi prezentate într-un muzeu și dă exemplul unor tramvaie recondiționate, intrate în patrimoniul muzeal.
Redăm comunicatul asociației:
„În urma declarațiilor publice ale Societății de Transport Public Timișoara din data de 02.04.2020, în care se arată că „Societatea de Transport Public Timișoara a scos la licitație, prin Deciziile Consiliului de Administrație al S.T.P.T. (nr. 82 / 24.09.2020 și nr. 84 / 24.10.2020), mai multe mijloace de transport în comun, toate acestea aflate într-un stadiu avansat de degradare, care nu permite în niciun fel intervenția de reabilitare a acestora. Menționăm că mijloacele de transport în comun la care facem referire nu sunt înregistrate la Ministerul Culturii, nefăcând parte din patrimoniul local, național etc.”,
Asociația „Metrou Ușor” contrazice cu vehemență aceste declarații, venind cu dovezi concrete care atestă faptul că mijloacele de transport public care fac obiectul licitației „valorificarea ca deșeuri a mijloacelor de transport și a mijloacelor fixe scoase din uz” sunt de fapt vehicule unicat păstrate pentru muzeu, de patrimoniu național și european.
În primul rând, afirmația că aceste vehicule nu sunt de patrimoniu este contrazisă de inscripția regăsită pe mai multe troleibuze și autobuze aflate pe lista de casare. Această inscripție spune următoarele: “ATENȚIE ! Bun de importanță istorică. Degradarea, aducerea în stare de neîntrebuințare sau distrugerea din culpă a unui bun cultural mobil propus spre clasare, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la o lună la un an sau cu amendă. Vă mulțumim pentru înțelegere !” (FOTO)
Cel puțin 7 vehicule ce sunt, teoretic, protejate prin lege de această inscripție, se află pe lista de casat – troleibuzul românesc DAC 117EA (numărul de inventar 71, singurul rămas în lume), troleibuzul românesc Rocar 217E (numărul 6), autobuzul românesc Rocar 117UD (numărul 314), troleibuzul Vetter VE 16 SO (numărul 92), troleibuzul Gräf & Stift GE105 M16 (numărul 23), autobuzul românesc Rocar U312 (numărul 206, unicat) și autobuzul unguresc Ikarus 280.03 (numărul 331), alături de multe alte mijloace de transport istorice. Toate acestea sunt vehicule de importanță națională și europeană, aflate într-o stare bună, fiind necesare predominant intervenții estetice, în ciuda condițiilor improprii în care au fost ținute de către STPT.
Astfel, Societatea de Transport Public Timișoara este singura care a adus „în stare de neîntrebuințare” și care acum vrea să distrugă un „bun cultural mobil propus spre clasare”, această inițiativă riscând să producă un prejudiciu inestimabil istoriei tehnice naționale, în totală contradicție cu aspirațiile Timișoarei de a deveni Capitala europeană a Culturii 2021. Reamintim că, după ce aceste vehicule au fost reabilitate cu fonduri publice în perioada 2008-2010, acestea au fost abandonate de către STPT sub cerul liber.
În al doilea rând, afirmațiile STPT precum că vehiculele propuse spre casare nu pot fi restaurate sunt false și chiar răuvoitoare, în condițiile în care chiar STPT a restaurat, în trecut, niște vehicule în condiții tehnice net inferioare, precum tramvaiul unicat Electroputere V54 (adus în stare de funcționare), sau remorca Timiș 2, ambele făcând astăzi parte din colecția permanentă a Muzeului Transportului Public „Corneliu Mikloși” din Timișoara. Iată cum arăta tramvaiul Electroputere înainte de restaurare și cum arată astăzi în muzeu (FOTO).
După cum se poate observa, starea în care se prezenta vagonul 229 înainte de restaurare și readucere în stare de funcțiune era mult mai precară decât starea în care se află în prezent vehiculele istorice propuse spre casare. Dat fiind faptul că STPT a întreprins cu succes proiecte de restaurare extrem de ambițioase și de dificile, precum cel al tramvaiului Electroputere, Asociația „Metrou Ușor” afirmă cu tărie faptul că toate vehiculele istorice propuse spre casare în acest moment se află într-o stare bună și pot fi restaurate.
Asociația „Metrou Ușor” continuă demersurile și solicită:
• anularea licitației ce are ca scop „valorificarea ca deșeuri a mijloacelor de transport și a mijloacelor fixe scoase din uz”, această licitație punând în pericol obiecte de patrimoniu național și european
• clasarea tuturor mijloacelor istorice de transport public deținute de STPT ca patrimoniu național mobil
• colaborarea cu asociațiile de profil și cu muzeele din țară ca, în cazul nefericit în care un mijloc de transport istoric nu poate fi salvat, acesta să fie donat către o altă entitate, ci sub nicio formă casat, pentru a proteja bunurile de importanță tehnică ale țării.
Municipiul Timișoara va ocupa poziția de Capitală europeană a Culturii în 2021. Demersul Societății de Transport este unul inacceptabil, în poziție să aducă grave prejudicii patrimoniului cultural și istoric al României și nu se aliniază niciunei valențe europene de conservare și expunere a culturii, istoriei și identității naționale. Așadar, Asociația „Metrou Ușor” îl invită pe Dl. Nicolae ROBU, Primarul Municipiului Timișoara, să se alăture demersului nostru cetățenesc, oprind casarea acestor bunuri istorice, precum și să pornească demersurile de clasare a acestor vehicule pentru a le feri prin lege de alte astfel de inițiative periculoase menite să șteargă istoria României și a Europei”. (D.C.)
Aceasta postare a fost editata de SPECTR-2: 06 aprilie 2020 - 14:14
#329
Postat 06 aprilie 2020 - 15:12
Daca politica muzeului din Timisoara, este sa nu se pastreze decat tramvaie pentru ca in acest domeniu cam asta se vinde cel mai bine si sa nu ne mintim, este si cel mai interesant pentru ca asta ne captiveaza de cand suntem mici, cred ca singurul cuvant contra il poate avea doar lumea care locuieste aici. Nu este ca si cand Clujul de exemplu, sau Constanta nu ar fi avut vehicule Rocar, iar in aceste orase nu stiu sa fi pastrat sau donat ceva. Si sa presupunem totusi ca se pastreaza ceva, revin si repet, nu cred ca ne priveste pe noi ce au reusit sau nu, elvetienii, ungurii sau nemtii sa pastreze din patrimoniul lor tehnologic. Exista totusi lucruri mai importante care au fost lasate de izbeliste si nimeni nu a zis nimica, iar pe noi ne supara cateva cutii pe roti care pot fi reproduse. Sunt pana la urma lucruri de nisa, iar in vest cum am mai zis aia cu adevarat pasionati au bagat mana adanc in buzunar ca sa poata avea ce au azi, cu toate ca si la ei statul lua si nu facea in anumite cazuri.

#330
Postat 06 aprilie 2020 - 15:29
#331
Postat 06 aprilie 2020 - 16:14
GPS, la 06 aprilie 2020 - 15:29, a spus:
In cel fel "sa ne bucuram cu totii", din ce punct de vedere? Daca este vorba doar de faptul ca e un vehicul care aduce o oarecare eleganta pentru ca iese din peisaj datorita faptului ca a fost construit intr-o alta epoca si arata altcumva, sau din punct de vedere tehnologic, pentru ca in acest vehicul se regasesc tehnologii care au dat startul unei noi generatii de vehicule si din anumite ansambluri s-au folosit si la alte vehicule pentru ca era intradevar o chestie revolutionara?
Daca e prima varianta, asta ramane la latitudinea celor care au in vedere viitorul muzeului, daca vor sa aduca un plus prin diversitate. Dar avand in vedere ca nu se are ca si scop abandonarea ideei de muzeu si se vor mai adauga exponate, cei drept doar tramvaie, si in viitor, nu vad de ce taman muzeul transportului din Timisoara trebuie sa aiba o politica asa cuprinzatoare astfel incat sa fie multumita toata tara... Este ceva local, daca Timisoara a fost primul oras cu tramvai, asta se va pune in evidenta.
Daca e a doua varianta, ne bucuram deja cu totii oricum prin evolutia care s-a petrecut pe parcursul anilor, adusa de producatorul consacrat a-l fiecarui vehicul. Faptul ca e sau nu aici in muzeu o piesa nu inseamna asa de mult, pentru ca nu este ceva local facut aici. Aici vorbim de o nisa de cativa oameni care ar putea aprecia ce e "sub capota", una mica cam peste tot care vede diferenta din acest punct de vedere si sa consumi bani publici doar pentru ca o nisa sa se simta bine...
GPS, la 06 aprilie 2020 - 15:29, a spus:
Si in Bucuresti au circualt firobuze dublu articulate, dar si alte prototipuri de autobuze produse de Rocar... nu le vad... s-au ma rog le vad ca si machete, dar ele fizic nu mai exista de mult. Am zis, doar o mana de tramvaie pentru un oras cu mult peste posibilitatile Timisoarei si cu un repertoriu si mai mare, avand multe uzine consacrate in zona. Iar partea asta cam neaga ce ai spus cu "daca a circulat in x oras", da uite, au circulat anumite vehicule in Bucuresti, si pentru ca au avut ghinionul sa fie acolo azi nu mai exista... Nu zic ca in Timisoara s-ar fi pastrat, ca nu sunt ipocrit avand in vedere ce am zis mai sus si pozitia pe care o am, dar nu e litera de lege ca daca a existat ceva intr-un oras e musai sa si ramana acolo pe veci. Daca Timisoara este printre ultimele orase care mai detine astfel de vehicule, si coincidenta face sa fie si un muzeu aici, nu inseamna ca trebuie sa se si pastreze orice. S-a ales o stacheta, aceea ca "am fost primul oras din tara cu tramvai", iar asta se va pastra. Nu zic ca imi place neaparat, dar am intrebat acuma cateva zile care e planul daca regia pastreaza ce se doreste in petitie...?
Dupa cum am spus, daca cineva tine mortis sa se pastreze aceste vehicule poate sa le cumpere.
Aceasta postare a fost editata de Gygyman6: 06 aprilie 2020 - 16:15
#332
Postat 06 aprilie 2020 - 16:59
NU bate nimeni cu pumnul sa pastram SH-urile din Germania, sau chestia aia adusa de la Sibiu parca. Dar sa ai un unicat in lume, iar tu sa il casezi, ca doar deh, nu e facut de noi, sau nu e important pentru noi, este aroganta si lipsa de viziune si de logica.
Cum spunea cineva mai sus, cu un marketing adecvat, poti sa expui si o piatra, iar lumea va da bani sa o vada. Egal cat de nisa este sau nu.
#333
Postat 06 aprilie 2020 - 17:14
În al doilea rând, dacă un vehicul aparține unui oraș, asta nu înseamnă că ele nu au o importanță și pentru alți cetățeni care nu locuiesc acolo. Dacă la București, Constanța, Ploiești și în alte orașe aceste modele nu mai există, nu înseamnă că acestea nu mai sunt importante nici pentru Timișoara.
Nu în ultimul rând, cred că un muzeu este o instituție, repet, de care trebuie să se bucure TOȚI cetățenii din țară și nu nunai, iar acesta este în atenția tuturor, nu numai a timișorenilor. Dacă o asociație din afara Timișoarei se implică nu înseamnă că are interese sau că este o problemă, din contră dorește să ajute la o revenire spre normalitate. Dar, din păcate unii consideră că cei din afara orașului sunt paraleli cu ce se întâmplă acolo și doar își dau cu părerea...
#334
Postat 06 aprilie 2020 - 17:38
Iata vehiculele din patrimoniu:

Acestea sunt clasate ca "Bunuri culturale mobile clasate în Patrimoniul Cultural Naţional", un alt fel de "patrimoniu national" nu cred sa mai existe.
Parerea mea, bazata pe informatii publice (vezi link-ul de mai sus catre pagina CIMEC) si exprimata doar cu scop informativ, nedorind si neputand sa fac pe avocatul cuiva in aceasta disputa.
#335
Postat 06 aprilie 2020 - 17:38
cseh_17, la 06 aprilie 2020 - 16:59, a spus:
Nu cred ca e nevoie sa repet chiar la fiecare postare ca stau cu mana in buzunar... n-am spus ca nu as vrea in continuare sa donez si ca nu ma mai intereseaza si ca mai bine se intampla ce am spus, dar nu vad pe nimeni deschis la aceasta idee, de a dona pentru a pastra, toata lumea astepat "viziune" de la niste copii crescuti in comunism care nu isi cunosc decat postul caldut si vad doar inainte... doar inainte. Poate e mai ok daca recitesti cu atentie

Iar ce am scris mai sus e acelasi punct de vedere, daca problema se vede doar din aceeasi ochi care cer pomana pe vorbe atunci or sa ramana doar vorbele. Dupa cum am pus, fiecare da reply pana apar baietii cu autogenul, dupa care se intoarce fiecare la ce avea de facut. Fiecare se mira de ce se intampla, dar daca odata specificata politica institutieie, ca nu vor pastra decat tramvaie la ce va puteti astepta...?

#336
Postat 06 aprilie 2020 - 17:47
Gygyman6, la 06 aprilie 2020 - 17:38, a spus:
Treaba e ca mai avem o titulatura - primul oras din RO cu "Filobus"
Chestia e ca acele vehicule au devenit unicat si sunt la noi in ograda. De aceea, se pot face 2 chestii:
1. Se pot repara respectivele vehicule si se pot expune in ceea ce va fi Multiplexity + Muzeul Corneliu Miklosi
2. Se doneaza muzeelor din tara, asociatiilor de profil sau chiar muzeelor din afara tarii
Casarea, nu e o solutie.
T
Aceasta postare a fost editata de TM79: 06 aprilie 2020 - 18:00
#337
Postat 06 aprilie 2020 - 17:52
#338
Postat 06 aprilie 2020 - 18:04
Florin.B RATT, la 06 aprilie 2020 - 17:52, a spus:
...dar nici nu sunt suficient de transparenti pentru a prezenta situatia dosarelor de clasare.
Odata ce exista afis pe ele, inteleg ca erau intr-un proces de clasare
#340
Postat 06 aprilie 2020 - 18:37
