București
#1381
Postat 30 octombrie 2019 - 20:31
BYD a livrat astfel de autobuze (doar că articulate, cum ar putea aduce și la Timișoara dacă vor câștiga) companiei suedeze Nobina, și nu puține, ci 138, comandate gradual, semn că le-au plăcut. Față de Sileo, care au avut mari probleme cu acumulatorii, ba chiar unele au și luat foc, iar prin Europa nu prea sunt răspândite, prefer BYD, care au fost comandate de o mare companie europeană gradual, pe măsură ce s-au convins de calitatea lor.
#1382
Postat 30 octombrie 2019 - 21:49
Sigur ca de atunci au trecut ani de zile si ca sigur au alte modele, totusi parerea formata ramane, trebuind "date noi" ca sa se schimbe.

#1384
Postat 31 octombrie 2019 - 15:42

În altă ordine de idei, procedura troleibuzelor a intrat în deliberare. Îmi vine să urlu: în mai puțin de 3 ore, licitația ar fi putut fi anulată, fiind încă în stadiul evaluării financiare cu termenul limită la ora 18:00. Era ultima speranță să se anuleze! Acum, va trebui să ne descurcăm cu prototipuri. Partea bună e că dacă nu se asigură minim 95% active la traseu, contractul va fi reziliat, ceea ce înseamnă că dacă avem defecte minim 6 troleibuze, ceea ce mă aștept să se și întâmple, scăpăm de ele pe bune.
Aceasta postare a fost editata de SPECTR-2: 31 octombrie 2019 - 15:51
#1385
Postat 04 noiembrie 2019 - 18:10
Fisiere atasate
-
aviz conform neconditionat 01.11.2019.pdf (67.76K)
Number of downloads: 1
Aceasta postare a fost editata de SPECTR-2: 04 noiembrie 2019 - 18:11
#1386
Postat 05 noiembrie 2019 - 07:06

https://clubferoviar...la-bucuresti-2/
Citeaza
”Oferta declarată câștigătoare în urma aplicării criteriului de atribuire, cel mai bun raport calitate-preț și a algoritmului de calcul asociat așa cum a fost publicat în anunțul de participare, este oferta prezentată de DURMAZLAR MAKINE SANAYI VE TICARET A.S. care s-a clasat pe primul loc și a obținut un punctaj de 99,61 puncte”, se arată în documentul ”Comunicare privind rezultatul procedurii de atribuire <Achiziționarea a 100 de tramvaie>”, intrat în posesia noastră.
Documentul este semnat de directorul general al Direcției Generale Achiziții Publice din Primăria Capitalei, Eugen Davidoiu, fost director general al Tarom, și de directorul executiv al Direcției Proceduri, Dorina Elena Popa. Turcii de la Durmazlar au concurat la această licitație cu asocierea dintre Astra Vagoane Călători Arad și CRRC (China).
În ceea ce privește specificațiile tehnice, oferta Astra-CRRC propunea un tramvai cu lungimea de 36 de metri, iar al turcilor de la Durmazlar va măsura doar 32 de metri.
Club Feroviar a anunțat încă de pe 9 octombrie că turcii de la Durmazlar vor câștiga licitația organizată de Primăria Capitalei, iar primarul general Gabriela Firea a răspuns cu acuzații și pe un ton nu tocmai potrivit pentru un politician ales de bucureșteni. Acum se dovedește clar faptul că noi am avut dreptate, nu Gabriela Firea, iar atacul său a fost unul gratuit. Potrivit informațiilor Club Feroviar, decizia de atribuire a contractului către turci fusese luată chiar pe 9 octombrie.
Tramvaie turcești la București. Astra Vagoane Călători va face contestație
La capitolul ”calitate”, asocierea Astra Vagoane Călători – CRRC a primit din partea comisiei de licitație 35,90 puncte, iar Durmazlar – 39,61 puncte. La ”prețul ofertei”, punctajul a fost de 59,85 pentru Astra și de 60 pentru Durmazlar. În aceste condiții, turcii au avut un punctaj final de 99,61, iar românii de 95,75.
Ceea ce ridică însă serioase semne de întrebare asupra corectitudinii procedurii de achiziție este faptul că nu s-a ținut cont de indicatorul ”life cycle cost”, adică consumul și chletuielile pe durata perioadei de exploatare. Conducerea Astra Vagoane Călători Arad va face contestație la decizia de atribuire a contractului.
Nu e pentru prima oară când producătorul autohton de material rulant Astra Vagoane Călători este ”faultat” la o procedură de licitație publică. S-a mai întâmplat la licitația organizată de Metrorex în iunie 2014 pentru cumpărarea a până la 51 de trenuri noi pentru Magistrala 5, cu o valoare estimată de 1,55 miliarde de lei, fără TVA. Firma spaniolă CAF a fost declarată câştigătoarea licitaţiei, însă rezultatul a fost contestat ulterior de Alstom şi Astra Vagoane Călători Arad. Pe fir au intrat și procurorii DNA, care i-a trimis în judecată pe doi angajați ai Metrorex, care au și fost condamnați în 2017 la pedepse de închisoare cu suspendare pentru trucarea licitației.
Licitația a fost lansată în decembrie 2018
Licitaţia pentru tramvaie noi în București a intrat pe 15 septembrie în etapa de evaluare financiară, după ce Primăria Capitalei a primit avizul necesar de la ANAP pentru etapa tehnică. Primăria Municipiului Bucureşti (PMB) îi anunţase în august pe cei doi participanţi la licitaţie că perioada de evaluare a ofertelor se prelungeşte până pe 15 decembrie, după ce fusese blocată mai multe luni în etapa de evaluare tehnică. PMB a publicat pe 11 decembrie 2018 anunţul pentru achiziţia a 100 de tramvaie, valoarea estimată a contractului fiind de 845,68 milioane de lei, fără TVA (aproximativ 180 milioane de de euro).
Contractul include piesele de schimb, consumabilele, serviciile de punere în funcţiune, servicii de întreţinere, service şi remedierea defecţiunilor pe perioada garanţiei. Câştigătorul va asigura şi şcolarizarea vatmanilor.
#1387
Postat 05 noiembrie 2019 - 21:27
SPECTR-2, la 30 septembrie 2019 - 13:07, a spus:
Link SEAP:
https://sicap-prod.e.../view/100072848
Date generale:
- lungime: 18m, 3 sau 4 uși
- buget alocat: 307,6 milioane RON (cele 40 obligatorii) până la 769 milioane RON (maximul de 100 de tramvaie), adică undeva la 1,7 milioane EURO/tramvai.
- podea: total coborâtă.
- anul sosirii ultimelor tramvaie: 2022 (primele 40) și 2024 (cele suplimentare).
- condiții suplimentare: ofertanții trebuie să fi livrat minim 20 de tramvaie de același tip sau similare cu tipul cerut în ultimii 5 ani.
- termeni limită:
• depuneri oferte: 2 decembrie 2019
• evaluare tehnică și evaluare financiară: 2 iunie 2020.
Interesant e că această achiziție nu e organizată de PMB, ci în mod direct de STB.
Termenul limită pentru depunerea ofertelor a fost prelungit până pe 13 decembrie. Ciudat. Probabil nu au niciun ofertant momentan.
#1388
Postat 07 noiembrie 2019 - 17:16
Astra a făcut o cerere de vizualizare a ofertei Durmazlar și a fost aprobată ieri, însă au aflat cu stupoare că multe informații despre oferta competitorilor erau complet secretizate. Oricum, un lucru e sigur: tramvaiul celor de la Durmazlar e mai lat decât trebuie. Articol de ieri, de pe Libertatea:
https://www.libertat...aign=citeste-si
Citeaza
Cu trei zile înainte de alegeri, primarul PSD dă o lovitură în inima ofertei electorale a Vioricăi Dăncilă, nelăsând fabrica românească Astra Vagoane nici măcar să vadă cum au câștigat turcii contractul pentru cele 100 de tramvaie noi din București.
Achiziția publică a 100 de tramvaie pentru București a început cu anunțul CN1007214 pe 11 decembrie 2018 ca un proces transparent și a ajuns ieri, 5 noiembrie 2019, la faza în care pierzătorii au primit un caiet cu toate rândurile înnegrite, atunci când au cerut să vadă cum a decurs punctarea ofertelor. La licitație au participat:
• Astra Vagoane Călători (lider de asociere) – CRRC Qingdao Sifang Co, Ltd (China)
• Durmazlar Makine Sanayi ve Ticaret (Turcia)
Astra, care a participat cu un tramvai cu licență de la Siemens, produs la Arad, i-a cooptat pe chinezi, potrivit propriilor declarații, ”pentru a îndeplini baremul financiar foarte ridicat, dar chinezii vor aduce doar aerul condiționat din vagoane, tot restul fiind fabricat în România”. Contractul pentru 100 de tramvaie va fi doar primul dintr-un set mai amplu, de alte sute de tramvaie pe care Bucureștiul a decis să le cumpere.
Anunțul câștigătorului a fost făcut chiar în timpul votării guvernului Orban, pe 4 noiembrie, doar către cei doi participanți. Primăria a comunicat foarte puțin și, întrebată la TVR în aceeași seară, Gabriela Firea a spus că procesul nu s-a încheiat. În realitate, participanții au primit deja informările oficiale. Ambii competitori au fost foarte aproape la preț, Durmazlar oferind cu câteva sute de euro mai puțin pe fiecare garnitură în valoare de 1,8 milioane de euro.
Una dintre observațiile arădenilor a fost aceea că modelul de tramvai Panorama, cu care firma din Turcia a participat la achiziție, are lățimea de 2,65 metri și nu respectă caietul de sarcini, unde lățimea se încadra între 2,40 și 2,45
Pentru tramvaie, respectarea lățimii din caietul de sarcini e vitală, pentru că altfel ele nu pot trece unul pe lângă altul în orașe. Iar modificarea lățimii în producție înseamnă alte calcule de echilibru și o altă omologare.
A doua zi, pe 5 noiembrie, arădenii au depus o cerere ca să vadă punctajul primit de câștigători și cum l-au atins aceștia pe diverse cerințe ale caietului de sarcini. Comisia de atribuire a fost condusă de Eugen Davidoiu, fost director la Tarom, acum directorul general al Achizițiilor Publice din PMB. Pierzătorii au 10 zile la dispoziție ca să depună o contestație. Ieri, pe 6 noiembrie, arădenii au fost primiți în Primărie, dar dosarul care le-a fost dat are toate rubricile tehnice înnegrite.
Reproduse azi pentru public, paginile cu zone înnegrite arată mai degrabă precum imaginile din rapoartele unor servicii secrete, decât ca un dosar de achiziții publice în valoare de 180 de milioane de euro, din care orice fază și orice element, în afara celor din brevetul industrial, ar trebui să fie cunoscute cetățenilor care plătesc, de fapt, tramvaiele.
Au secretizat nivelul de zgomot, consumul de energie electrică, puterea tramvaielor, practic, totul.
De pildă, la pagina 21 este rubrica legată de nivelul de zgomot măsurat în afara și în interiorul vagoanelor, care cântărește 2% în evaluare. Numai că Primăria a secretizat care au fost performanțele concrete atinse de câștigători, adică ce valori s-au constat la măsurarea nivelului de zgomot.
Citeşte întreaga ştire: Firea secretizează achiziția publică de 180 de milioane de euro pentru tramvaie pe care au câștigat-o turcii de la Durmazlar!
La fel s-a procedat la fiecare rubrică, de la puterea specifică instalată pentru tracțiune și până la consumul specific de energie electrică.
În plus, primăria a secretizat numele membrilor comisiei, o altă informație publică, și nu a urcat pe SICAP, sistemul de achiziții publice, mai multe documente obținute de la participanți de-a lungul procesului. Libertatea a solicitat, încă de acum câteva zile, la Primăria Capitalei detalii despre această licitație, însă reprezentanții instituției nu au confirmat câștigarea acesteia de către firma turcească, susținând că procedura nu a fost finalizată încă. „Nu putem comunica oficial nimic. Urmează zece zile în care pot fi depuse contestațiile”, au spus reprezentanții Primăriei Municipiului București.
Aceasta postare a fost editata de SPECTR-2: 07 noiembrie 2019 - 17:20
#1389
Postat 07 noiembrie 2019 - 17:26
Răspunsul Gabrielei Firea, într-un articol al aceleiași publicații:
https://www.libertat...aign=citeste-si
Citeaza
Dacă acest lucru ar fi adevărat, atunci orice firmă ar putea să declare propriile performanțe drept secrete și nimeni, nici competitorul, nici cetățenii, nici comisia de soluționare a contestațiilor n-ar putea să verifice dacă s-au punctat corect performanțele și atribuirea a fost corectă. Municipalitatea spune, în reacția la articolul publicat de ziar, că a respectat întocmai procedura de licitație, sub supravegherea Agenției Naționale de Achiziții Publice. Redăm integral punctul de vedere al Primăriei Capitalei, așa cum ne-a fost transmis:
„Informația potrivit căreia Primarul General ar secretiza achiziția publică a tramvaielor este falsă! Restricționarea accesului la datele confidențiale din ofertele participanților la achizițiile publice este prevăzută de lege, și nu o decizie a primarului general. Toată procedura a respectat întocmai pașii legali, fiind sub permanenta supraveghere ANAP; fiecare etapă a fost validată de experții acestei agenții. Primăria Capitalei infirmă categoric speculațiile publicate de redacția Libertatea cu privire la achiziția a 100 de tramvaie, într-un articol plin de date false și acuzații nedrepte, care nu citează absolut niciuna dintre prevederile legale în vigoare în domeniul achizițiilor publice. În acest fel, cititorii sunt lipsiți de o minimă informare cu privire la cele relatate, fiindu-le servit exclusiv punctul de vedere părtinitor al redacției. Pentru o corectă informare publică, redăm datele oficiale legate de această achiziție, precum și prevederile legale în vigoare. Reamintim că Primăria Municipiului București a publicat în SICAP, pe data de 11 decembrie 2018, anunțul pentru achiziția celor 100 de tramvaie, valoarea estimată a contractului fiind de aproximativ 183 de milioane de euro, fonduri europene prin POR. În cadrul procedurii s-au înscris 20 de operatori economici și au depus oferte 2 dintre aceștia: asocierea ASTRA VAGOANE ARAD CU CRRC China și Durmazlar Makine Sanayi Ve Ticaret SA. După desemnarea ofertei câștigătoare și comunicarea acesteia către ofertanți, asocierea ASTRA a solicitat acces la oferta depusă de competitor. Subliniem că procedura a fost competitivă, deschisă, și nu o atribuire directă. Informația potrivit căreia Primarul General ar secretiza achiziția publică a tramvaielor este falsă! Restricționarea accesului la anumite date (și anume cele confidențiale) din ofertele participanților la achizițiile publice este prevăzută de lege, și nu o decizie a Primarului General. Astfel, Legea nr. 98/2016 a achizițiilor publice prevede clar la art. 217: „După comunicarea rezultatelor procedurii, autoritatea contractantă este obligată să permită la cerere, într-o zi lucrătoare, accesul neîngrădit la propunerile tehnice și/sau financiare care nu au fost declarate de către ofertanți ca fiind confidențiale, clasificate sau protejate de un drept de proprietate intelectuală.” Primăria Capitalei a respectat în totalitate aceste prevederi, nu a îngrădit în niciun fel accesul: reprezentanții ASTRA au avut, în termenul legal, acces la informațiile care nu vizau aspecte confidențiale. Conform legislației, sunt considerate confidențiale acele informații declarate ca atare de operatorul economic participant la procedura de achiziție. În cazul de față, operatorul economic desemnat câștigător și-a declarat oferta în integralitatea sa ca fiind confidențială la momentul depunerii ofertei, martie 2019.
ASTRA VAGOANE, la rândul ei, a declarat ca fiind confidentială o parte a ofertei. Așadar, nu Primăria Capitalei decide secretizarea sau declararea ca fiind confidențială a documentațiilor, CI FIECARE OPERATOR ÎN PARTE, în conformitate cu prevederile legii. În plus, menționăm faptul că, în afara comisiei de licitație, NIMENI din PMB nu a avut acces la documente și informatii pe parcursul derulării procedurii – așa cum este legal. Informația potrivit căreia “Primăria a comunicat foarte puțin” este falsă! Primăria Capitalei a comunicat, în cadrul acestei proceduri, tot ceea ce este prevăzut de lege. Precizăm că o procedură nu se încheie în momentul comunicării către participanți a informărilor oficiale, așa cum induce redacția Libertatea în articolul citat. De altfel, redacția nu a solicitat niciun punct de vedere cu privire la acest subiect, așadar nu a avut ocazia de a primi o comunicare a Primăriei Capitalei cu privire la cele relatate. Informația potrivit căreia Primăria Capitalei ar da o lovitură Astra Vagoane este falsă! În legislația națională și europeană, sunt prevăzute principiile care stau la baza atribuirii contractelor, printre care menționăm TRATAMENTUL EGAL. Acest principiu înseamnă că o instituție publică trebuie să permită tuturor potențialilor operatori economici să participe la orice procedură, fără criterii discriminatorii cum ar fi țara din care provin produsele – ceea ce Primăria Capitalei a și făcut, ca dovadă faptul că la procedură s-au înscris inițial 20 de operatori. Acestea nu pot favoriza operatori din România, UE sau din oricare altă țară. Nici un operator economic participant la această procedură nu a fost descalificat, iar oferta ASTRA VAGOANE a fost conformă, admisibilă iar clasamentul final a fost întocmit în baza factorilor de evaluare precizați în documentația de atribuire. (Ceea ce presupune atât preț, cât și factori tehnici). În concluzie, subliniem faptul că ce s-a întâmplat în aceste zile a fost în perfectă concordanță cu prevederile legale în materie: ASTRA VAGOANE a solicitat accesul la dosarul achiziției, conform prevederilor legale. Tot conform prevederilor legale, în timp de mai puțin de o zi lucrătoare, li s-a permis accesul la toate informațiile care nu erau declarate de către operator ca fiind confidențiale. Pentru deplina informare publică, precizăm că fiecare operator are dreptul să solicite instanței desecretizarea ofertei și are la dispoziție 10 zile pentru depunerea eventualelor contestații. Reamintim, totodată, că în toate comunicările publice trebuie avută în vedere legislația GDPR, care are prevederi stricte cu privire la protecția datelor cu caracter personal, inclusiv numele”.
#1390
Postat 07 noiembrie 2019 - 17:32
Un articol din emisiunea "La fix" și un interviu telefonic cu Valer Blidar:
https://www.libertat...descuia-2793908
Citeaza
Valer Blidar, proprietarul Astra Vagoane Arad, spune că nu a mai auzit până acum ca cineva să își secretizeze toată oferta. ”Suntem familiarizați cu acest termen, dar este prima dată când ne întâlnim cu o secretizare totală a ofertei. Nu am mai auzit așa ceva. Se citează o lege privind dreptul ofertanților de a secretiza anumite informații. Și noi am secretizat o parte din ofertă. Dar doar cele care țin de dreptul de proprietate intelectuală”, a explicat Blidar. ”Aveam nevoie de informațiile pe baza cărora turcii au fost declarați câștigători. Informațiile pe care noi am vurt să le obținem sunt publice. De exemplu, se cere ca tramvaiele să fie de 36 de metri. În catalogul firmei turcești se arată că fabrică trei tipuri de tramvai, niciunul nu se încadrează în această lungime. De asemenea, se cere ca tramvaiul să aibă 5 uși duble, cu lățimea de 1300 mm. Câte uși duble are tramvaiul turcesc pentru că noi știm că nu poate avea acest număr de uși. Poate au avut soluții legale și corecte și ne vedem de treabă. Dar până atunci, noi bănuim că tramvaiele lor nu corespund caietului de sarcini”, a mai spus Blidar.
Răspunsul către Astra și publicat de Libertatea este secretizat/anonimizat. Ce spune primăria? „Sunt considerate confidențiale acele informații declarate ca atare de operatorul economic participant la procedura de achiziție ” Adică dacă „operatorul economic” declarat câștigător nu vrea niciodată, publicul nu avea ști niciodată de ce au fost ales câștigător, ce îl recomnadă. Și tot primăria transmite: „Fiecare operator are dreptul să solicite instanței desecretizarea ofertei și are la dispoziție 10 zile pentru depunerea eventualelor contestații” Discutăm chiar cu acționarul Astra Vagoane Arad despre secretele licitației, la Adriana Nedelea LA FIX.
Și videoul, interviul telefonic este în prima parte a emisiunii:
https://youtu.be/QTGdf4HuvOo
#1391
Postat 08 noiembrie 2019 - 00:04
#1392
Postat 08 noiembrie 2019 - 07:59
Citeaza
...or singurul model mai îngust e Silkworm, doar că acela nu are boghiuri pivotante. În martie-aprilie, prezentaseră modelul pentru București, care e Panorama. Pe site, Panorama apare prea larg (2,65m), deci pentru o variantă îngustă de București, e nevoie de o nouă omologare. Deci oferta lor ar fi trebuit să pice, așadar suspiciunile Astrei sunt valide.
Aceasta postare a fost editata de SPECTR-2: 08 noiembrie 2019 - 08:14
#1393
Postat 08 noiembrie 2019 - 10:45
In plus, Panorama imi pare modular, deci cred ca poate fi configurat sa aiba cate usi vrea caietul lui Firea.

Number of downloads: 10
P.S. In poze vad ca Imperio are 4 usi nu 5...


Number of downloads: 9
Mai are Astra omologat, vreun alt model, unul cu 5 usi si la latimea/lungimea ceruta?
Imi pare mie sau ei critica la turci ceva ce nu au nici ei?

#1394
Postat 08 noiembrie 2019 - 11:13
2. Păi nu omologarea din țară de la AFER e problema - aia se face înainte de livrare capului de serie - ci aceea europeană. Dacă se modifică lățimea spre a fi compatibil cu caietul de sarcini, tramvaiul trebuie să primească o nouă omologare europeană ÎNAINTE de semnarea contractului.
3. Nu e vorba să pună sau să scoată o ușă, e vorba de faptul că o informație banală, care nu ar trebui să provoace mari probleme, e cenzurată, și asta nu înțeleg de ce.
4. Nu știu, de Panorama nu se menționează că ar fi modular pe site. Silkworm, pe de altă parte, are 3 variante de lungime ilustrate pe site.
5. Varianta de la Arad arătată de tine e de 27m (3 secțiuni), de aceea are 4 uși. PMB cere de 36m (4 secțiuni), cu 5 uși. Imperio e prin definiție tramvai modular de la 3 la 6 module, bagă o ușă la modulul 4 și gata.
Aceasta postare a fost editata de SPECTR-2: 08 noiembrie 2019 - 11:17
#1395
Postat 08 noiembrie 2019 - 11:26
#1396
Postat 08 noiembrie 2019 - 11:30
Aceasta postare a fost editata de SPECTR-2: 08 noiembrie 2019 - 11:31
#1398
Postat 09 noiembrie 2019 - 08:11
Curioase mi se par întrebarea 5 și răspunsul. Parcă văd un VFU la orizont. Sau eventual o Astra (că Autenticul, săracul, doar în prototip e), așa, cu cele 15 Armonii, fac lejer 30 de vagoane, suficient peste limita cerută, de 20:

Number of downloads: 7
Și am o întrebare: la aceeași sursă am găsit extrasul acesta:

Number of downloads: 8
Știu că voi ați avut Düwag GT6, așadar vă întreb: ați constatat vreo șerpuire accentuată a purtătorului?
Aceasta postare a fost editata de SPECTR-2: 09 noiembrie 2019 - 09:29
#1399
Postat 09 noiembrie 2019 - 10:14
La intrebarea doi as zice ca nu am observat asa ceva, dar poate sunt altii care sa exprime o parere mai "autorizata", adica sa fi circulat mai mult cu astfel de tramvaie. Stiu ca o astfel de tendinta o au Siemens ULF-urile, din cauza boghiului portal, acolo fiind un fel de "diferential" electronic care comanda motoarele de pe cele doua parti ale portalului. Am mai auzit ca cei ce exploateaza modelul asta, au probleme cu bandajele rotilor, acestea uzandu-se prematur, dar e din auzite, nu am vazut personal asa ceva, deci ia-o ca pe o ...barfa, nu ca pe o informatie sigura.

#1400
Postat 09 noiembrie 2019 - 10:36

Într-adevăr, cu toate amânările curente, Astra nu inspiră încredere la capitolul "livrare", foarte important într-un contract. De VFU nu știu cum stau cu termenii de livrare, însă la ce suduieli primesc Armoniile, nu prea inspiră încredere la capitolul "calitate". Totuși, trebuie să recunoaștem că Astra are produse de calitate, precum Imperio. Pe deasupra, ar fi una dintre puținele opțiuni logice de la această licitație. Alți producători nu prea văd, Durmazlar dacă e, și, dacă avem un noroc uriaș, Alstom (că tot voiau să vină la cele de 36m, dar caietul de sarcini i-a făcut praf) sau Siemens (deși până acum nu s-au băgat în RO la tramvaie, iar dacă vine Astra, e în câștigul lor, Astra cumpărând componente de acționare electrică de la ei).