alex_19, la 02 martie 2018 - 23:43, a spus:
Eu intelesesem ca vorbim despre rentabilizarea zborului TM-IS, astfel ca vorbim despre costul total al zborului versus veniturile aduse de acel zbor. In costul total al zborului tipul aeronavei (defapt costurile operării ei) conteaza cel mail mult dar nu sunt singurele. Daca vorbim de rentabilizarea zborurilor trebuie sa vorbim despre costurile totale, costuri care sunt mai mari in cazul TAROM decat in cazul BlueAir si doar prin faptul ca Tarom nu e lowcost.
Dupa calculul tau, pe care nu-l infirm sau confirm, costul de operare pentru Tarom /pax: 41.6 eur si asta considerind doar costul de operare al avionului si nu si celelalte costuri (masa in avion, ghiseele / spatiul online de vandut bilete, operarea la sol, costurile de aeroport, time sloturile, .... ). De cealalta parte, la venituri avem aproape exclusiv, pretul biletelor (nu cred ca cu un ATR, Tarom ar putea sa faca profit din transport marfa). Acest pret incepe de la 40 eur ceea ce ne spune ca deja suntem in pierdere. Intradevar, pretul creste dar si cu pretul de 60 eur as putea sa ma hazardez ca inca nu-si acopera toate costurile.
Toate astea sunt caluclate la o incarcare de 100%, incarcare care poate sa fie obtinuta de Tarom (poate nu chiar 100% dar 90%) luind in calcul cifrele BlueAir, dar dintr-o anumita logica economica as putea spune ca este o greseala sa incerci sa faci "break even" cu o incarcare de 90% deoarece nu-ti lasi loc de crestere (profit).