
Despre tramvaie in general
#2521
Postat 09 octombrie 2015 - 22:59

#2522
Postat 20 octombrie 2015 - 13:08
#2524
Postat 20 octombrie 2015 - 18:27
#2525
Postat 20 octombrie 2015 - 20:40
dan.s, la 20 octombrie 2015 - 13:08, a spus:
Dupa cum spune si colegul Gygyman6, tocmai a venit toamna. Frunzele copacilor care cad pe linii, impreuna cu apa formeaza o mazga alunecoasa si din acest motiv vagonul nu reusea sa accelereze si sa franze. Acest lucru se poate intampla si daca sunt rafale de ploaie de scurta durata care in loc sa spele metalul, doar il umezesc(acest lucru nu tine cont de anotimp).
#2526
Postat 20 octombrie 2015 - 20:49

Aceasta postare a fost editata de dan.s: 20 octombrie 2015 - 21:02
#2527
Postat 20 octombrie 2015 - 21:02
#2528
Postat 20 octombrie 2015 - 21:26
Iar daca spui ca auzeai turandu-se motorul de tractiune e clar - patinare in toata regula...
Acuma nu stiu cum e la tramvaie insa in tractiunea feroviara pentru astfel de stituatii se folosese nisiparea (exista un rezervor de nisisp care e "scurs" pe linie inaintea rotilor) combinat la vehicolele mai noi cu sistemul de control al tractiuni care "depisteaza" si actioneaza prin reducerea puteri trimise motorului de tractiune daca o osie se invarte mai repede fata de restul.
Unele tramvaie parca au rezervor de nisisp insa nu stiu daca se poate folosi la tractiune sau e doar petru franarea de urgenta.
#2529
Postat 20 octombrie 2015 - 21:37
#2530
Postat 21 octombrie 2015 - 07:17
Aceasta postare a fost editata de radub: 21 octombrie 2015 - 07:38
#2531
Postat 21 octombrie 2015 - 11:01
#2532
Postat 21 octombrie 2015 - 12:45
#2533
Postat 21 octombrie 2015 - 21:54
#2534
Postat 23 octombrie 2015 - 20:18
In urma "experientei" de mai sus am ramas cu cateva nelamuri:
- cate "trepte" / poziti are controlerul unui tramvai si daca e ok sa "treci" peste mai multe intr-un interval scurt de timp fara sa astepti ca acesta sa prinda un pic de viteza si pe urma sa continui cu accelerarea
- in cazul de mai sus as putea banui ca 311 are ceva "bube" pe partea de tractiune (motoare cu probleme / sau nu merg toate 4 ) deoarece trebuia actionat serios controlerul pentru a lua viteza, cel putin pe primele trepte ale contolerului tramvaiul era destul de "anemic."
#2535
Postat 23 octombrie 2015 - 23:00
1) #00311 ,nr. de inmatriculare a primariei, in general, nu le foloseste nimeni. dupa numar e vorba de un 34xy,cred?;
2) Aceasta problema este intalnita majoritar doar la tramvaiele de tipul hansa;
3) Asa zis "controlerul" (maneta de acceleratie) este precum pedala de acceleratie la un automobil(cu cutie de viteze automata); cu cat o invirti spre stanga, cu atat prinde mai mare viteza, si cu cat o invarti spre dreapta, cu atat franeaza mai brusc;
4) Pe langa aceasta maneta mai exista si o alta pentru frana de urgenta(patina) si nisip.
ps: totu-i pe observatii, nimic oficial

Aceasta postare a fost editata de dan.s: 24 octombrie 2015 - 20:04
#2536
Postat 24 octombrie 2015 - 00:19
Stiu in general ce e un controler (nu stiu daca asta e termenul specific), si ce e o patina electromagnetica...
#2537
Postat 24 octombrie 2015 - 00:24
Bun, e clar ca nici nu se pune problema unei comparatii directe, insa ca si idee. O diferenta importanta fata de Tatra spre exemplu, este faptul ca cel din urma are controllerul la picior, deci pedala, de unde si o acceleratie mai agresiva, din start, cu totii fiind obisnuiti cu acest 'reflex' de la masina. Acest controller cu rotatie, a fost conceput pe vremuri, tocmai pentru 'a ingruna' miscarea, si pentru a facilita o trecere mai usoara din contact in contact, pentru o plecare mai lina, decat la un controler dip 'stick' sau pedala.
#2539
Postat 24 octombrie 2015 - 09:03
Bobby, la 24 octombrie 2015 - 00:19, a spus:
Practic e un electromagnet mare (are o forta de aprox. 4kN), care odata alimentat cu 24V, se comporta ca un magnet ce se lipeste pe sina, franand astfel vagonul, in regim de urgenta. Patinele de frana pe sina sunt amplasate intre cele doua axe ale boghiului, adica mai simplu, intre roti.
#2540
Postat 24 octombrie 2015 - 18:05
Bobby a spus:
In urma "experientei" de mai sus am ramas cu cateva nelamuri:
- cate "trepte" / poziti are controlerul unui tramvai si daca e ok sa "treci" peste mai multe intr-un interval scurt de timp fara sa astepti ca acesta sa prinda un pic de viteza si pe urma sa continui cu accelerarea
- in cazul de mai sus as putea banui ca 311 are ceva "bube" pe partea de tractiune (motoare cu probleme / sau nu merg toate 4 ) deoarece trebuia actionat serios controlerul pentru a lua viteza, cel putin pe primele trepte ale contolerului tramvaiul era destul de "anemic."
Dincolo de aspectele sesizabile vizual si auditiv deja discutate, ar mai fi ceva de spus. Inertia electromagnetica a motorului este mare, de aceea, la trecerea dintr-o treapta in alta prin eliminarea de rezistente din circuit, curentul trebuie lasat sa ajunga la valoarea nominala, altfel creste foarte mult si apar probleme cauzate de efectul termic (topirea contactelor). Aceste probleme sunt tinute in frau de echipamentele de protectie la supracurent (asa-numitul "automat", care deconecteaza alimentarea), dar, chiar si asa, pot sa apara incidente.
Pentru eliminarea acestor probleme generate de factorul uman, diverse firme (AEG, Siemens, Kiepe) au realizat o interfata electronica intre om si controler. Vatmanul, in loc sa invarta "coarba" (de la germ. "Kurbel") sau sa manevreze un levier pentru a trece dintr-o treapta in alta, actioneaza o mansa si, pe baza informatiilor date de niste traductoare de tensiune si curent, un servomotor este comandat sa roteasca axul cu came al controlerului contact cu contact. La Iasi, spre exemplu, avem un tip de vagon echipat cu un astfel de sistem semiautomat de control al tractiunii. Este vorba de tramvaiele ST 10, echipate cu sistemul GEAMATIC-M, de la AEG (termen artificial, rezultat prin alipirea cuvantului "AEG", scris invers, si a sufixului "MATIC", de la "AUTOMATIC", si adaugarea literei "M", de la "MOTOR"). Sistemele similare de la Siemens si Kiepe se numesc SIMATIC si KIMATIC.
Exemple practice: ST 10 in Darmstadt (de unde provin si cele din Iasi, evident) - https://www.youtube....h?v=qctHCnepgDU ; GT 8 ex Freiburg in Lodz, Polonia - https://www.youtube....h?v=gvwWVsHqbo4 ; un GT 8 din acelasi oras polonez, de data asta cu maneta de la controler ("coarba") scoasa - https://www.youtube....h?v=wi4Z_HU5wfU In toate aceste cazuri este vorba de sistemul GEAMATIC (deci de la AEG). Merita sa vedeti macar primul filmulet din Polonia, pentru ca e spectaculos.
Numarul de trepte serie si paralel depinde de la tramvai la tramvai. Teoretic, un numar mai mare asigura o reactie mai lina, dar scade si timpul de reactie. Deci, trebuie sa existe un echilibru la proiectare.
Florin.B RATT a spus:
Nu stiu daca te referi la un tip anume de tramvai, insa, pentru a discuta in general, trebuie spus ca alimentarea nu e musai la 24V. Pot exista diverse variante: cu alimentare de la retea, cu alimentare de la baterii (24V, 36V,... - la Iasi avem ambele situatii din aceasta enumerare), cu alimentare mixta pe acelasi vagon (avem la Iasi un astfel de tip de vagon) sau cu alimentare mixta la tren compus din vagon motor si remorca (avem la Iasi un astfel de tip de cupluri, cu patinele de la vm la 36V si cele de la vr la 600V).
Aceasta postare a fost editata de radub: 24 octombrie 2015 - 18:23