Postat 16 martie 2023 - 23:55
Astra nu produce tramvaie cu componente in intregime produse in Romania. Noi, ca si altii, nu cred ca avem nici o industrie care cuprinde tot lantul de productie, de la resursa naturala pana la finit, in totalitate. Undeva banii tot s-ar scurge afara, pe piata libera ideea este sa vinzi mai scumpu la export, dar importul sa fie mai ieftin. Ori daca noi oferim servicii ieftine, iar ce ne pofteste inima, din import, este mai scump e normal sa iesim pe minus.
Chiar si cu o Romanie plina de fabrici si uzine, daca vii si importi electronice care tu nu l-e produci aici, iar acestea depasesc ca si pret ce scoti tu afara, tot iesi pe minus. Si atuni ce faci? pui embargou, ii spui omului ca nu mai are voie telefon de la Samsung? Il produci tu aici in Romania? Cum il produci, chemi coreanul? Lui ce ii iese daca faci o fabrica aici? Daca refuza, te pui sa creezi un centru de cercetare pentru astfel de dispozitive? Ai destul cupru intern sa sustii o astfel de productie? (sa nu mai spun de semiconductori si alte mate mici) Masinile pentru pcb-uri, de unde vin? le faci si pe alea tot aici? Daca le aduci, cat te costa? Daca se strica una, care este suportul pentru ea? Daca acea masina este produsa de un competitor care face si el dispozitivul care tu vrei sa il produci la tine, crezi ca vei fi tratat in mod egal s-au ca si competitor?
Aceleasi intrebari vin si pentru tramvaiul facut la noi. In anii 90, ce fel de adaugari moderne suporta tramvaiul nostru, pentru ca pana sa creezi o platforma noua trebuia facut in produs care sa faca niste bani sa amelioreze din costurile cercetarii unu produs nou. Ce componente noi ar fi putut fi puse pe un Timis 2? o instalatie de clima ar fi mers pe acoperis? Daca nu, cat costa consolidarea structurii pentru a fi conforma? Pentru tractiune, ar fi mers niste motoare mai mari pe boghiurile vechi? Da, nu? Daca nu, cat ar fi costat modificarile? Cat ar fi durat testele? Daca pur si simplu nu se gasea o solutie eficienta, ce faceam, mergeam mai departe, riscand un produs predispus la incendii, sau ramanea ce era inainte, dar performantele sa fi fost mai slabe? Dar partea estetica, care vinde defapt, cum ar fi fost schimbata, ca sa fie si practica? Apoi, mana de lucru, cum o motivai? Erau anii 90, era saracie, veneau produsele mai bune calitativ din vest, cum ii spuneai Timisoreanului, dar si celor din alte orase, sa aiba rabdare pana producem noi ceva mai bun aici? Ne asteptau cei din Arad, Cluj, Craiova, Galati, s-au isi vedeau singuri de drum cu ce gaseau pe piata second hand? Pentru productie efectiva, de unde aduceai subansamble? Fabrica cineva de aici ce aveai nevoie? Daca da, ce faceai daca semnai un contract, dadeai banii, apoi firma dadea faliment si se inchidea? Toate erau de stat, la cine apelai atunci pe acea vreme?
Mai putem adauga si pozitia nostra geografica aici, numarul populatiei, dar si embargoul impus asupra noastra de catre URSS. Acest ultim aspect de multe ori se pierde din vedere, desi este cel mai palpabil si usor de vazut pana si azi, si care a fost zic eu, punctul de cotitura pentru Romania din punct de vedere a-l industriei. Cum se face ca tari precum, Bulgaria, Polonia, Cehia, Ungaria si altii, impartasesc mai multe tipuri de echipament din acea era si Romania nu? Sa ne gandim si ca acel embargou venea intr-o perioada in care Romania se si industrializa puternic, deci un bat foarte gros in roata noastra din partea Moscovei in acele vremuri, asa ca a trebuit sa ne descurcam. Astfel ca am avut locomotive pentru a transporta resurse naturale si produse finite, de la suedezi, camioane dezvoltate in parte de pe un import american, dar mai apoi de pe unul nemtesc, dar cu putina mecanica ungureasca. Un tanc de origine sovietca putin lungit ca sa satisfaca nevoile acelor vremuri pentru aparare. Un elicopter construit pe model francez, si daca tot suntem la ei, o masina care azi este printre putinele lucruri de atuni care ne marcheaza identitatea. Toate aceasta adunatura, a insemnat industria noastra, dar a fost mai mult o carpeala ce trebuia sa sustina o economie care dorea sa plateasca toate datoriile, iar in acelasi timp sa mute populatia de la tara la oras, sa ii ofere, apa curenta, curent, sosele, transport public, dar si produse de consum. Acestea fiind zise, da ne-am descurcat remarcabil, dar tot romaneste am facuto si atunci, circumstantele ne impingeau sa facem totul aici, nu pentru ca vroiam, ci pentru ca nu aveam de ales.
Da, cred si eu ca cumva fabrica ar fi putut fi pastrata, dar efortul, si darjenia pentru ca asa ceva sa se fi realizat, ar fi trebuit sa fie impartasite de destul de multi oameni, nu doar din conducere (mergeti si azi in orice firma sa vedeti cat de "entuziasti" sunt anagajatii). Sa nu mai pomenim de bani. Bani care trebuiau impartiti intre a mentine firma pe linia de plutire, dar si pe tramvaie second hand, care sa umple golul pana pot fi scoase pe banda produsele autohtone. Toate astea aici in mica noastra batatura, cu nici un vecin dornic sa cumpere de la noi, singuri in lume sa vindem produsele noastre impotriva mamutului chinez, care producea pentru toata lumea la preturi derizorii.
Am fi putut face ca americanii, sa impunem, ca odata cu castigarea unei licitatii, castigatorul, se obliga sa deschida fabrica aici in tara, si produsul care ni-l vinde sa il produca aici, oferind locuri de munca. Acum cred ca o fi mai greu sa facem asa ceva, pentru ca suntem parte a UE. Dar este interesanta si solutia polonezilor, care doresc sa cumpere tancuri de la coreeni. Doar ca ce doresc sa faca este defapt un schimb de experienta, din care Corea se alege cu banii, iar polonezii cu retehnologizare si experienta de a produce ceva modern si la standarde actuale. Dar din nou, motivatia pentru asa ceva, sta in mana celor care inca mai au fabrici pe mana. Unul este la Arad, dar vad ca ii priesc mai mult si lui trenurile second hand din Danemarca si miloaga ca nu ii mai da statul contracte.
Stiu ca economia de piata pare parsiva, si ca doar relele se vad. Dar ideea unei pietel libere, este pentru a facilita tuturor libertatea de a se dezvolta. Ideea din spate, care cred ca se vede cel mai bine in State (mai putin in Europa), este ca mergi si lucrezi niste ani, invetit o meserie s-au mai multe. Apoi cu experienta si cu banii stransi in acea perioada, ai capital sa poti deschide o afacere. Ca sa iti reduci din costuri, poti angaja oameni ai locului, nu conteaza, dar materia prima din care produci o aduci din locuri unde se vinde mai ieftin. Astfel, tu poti face un produs la care sa poti pune un adaos indeajuns de mare, sa iti ofere profit, dar indeajuns de mic, incat sa nu iti limiteze patura de clienti. Sigur ca in realitate, vin aia cu banii multi si aspira tot, pun adaos cat vor pentru ca au monopol si distrug orice sansa pentru altcineva, dar ma uit pe net, si vad ca totusi micii intreprinzatori inca nu au disparut, ba tot apar. La un moment dat, toata harababura asta de acum, va pica, pentru ca nu este sustenabila, si sa speram ca pana ajung mexicanii sa ieie locul chinezilor se va mai schimba ceva. Doar ca trebe sa fim si noi atenti, ca asa ne tot putem plange ca ne-o i-au altii inainte.