Cred ca TM79 se refera la o altfel de argumentare, si ar exista una, doar ca trebe sa fim obiectivi. Da, putem spune ca importam produse mai mult decat exportam, dar economia Romaniei, ca si cea a tarilor din vest nu este unu care se bazeaza doar pe industrie grea, ceea ce compenseaza deficitul de export este piata serviciilor. Nu facem noi asa de multe tramvaie s-au alte utilaje grele, dar oferim servicii. Cand vrei internet, telefon fix, mobil, un panou publicitar, curatenie in oras, alea sunt servicii, care de multe ori scapa de la socoteala. Nu spun ca imi place mai mult o astfel de economie, dar pana una alta, pentru o tara care nu a avut colonii, nu a mers sa invadeze pe altii, si cu toate bubele mioritice, cred ca ne-am descurcat destul de bine, iar economia este totusi una cu mai multe ramuri si mixta.
Acum legat de fabrica de tramvaie. Mi-as dorii sa o fi vazut si azi in functiune, dar ce produs aducea pe piata fabrica de la Timisoara atunci cand se inchidea? Daca credeti ca un Timis 2 era competitiv pe piata externa cu orice altceva... iar asta in contextul in care noi ca tara nu traiam intr-o bula. Sa presupunem ca Romania producea in continuare Timisuri 2, DAC-uri si V3A-uri, iar acestea mergeau la export. Acel export era mai mult sau mai putin doar pe pietele din jurul nostru, adica: Serbia, Bulgaria, Ucraina, Belarus. Tari care, ca si noi, o duceau destul de rau economic, iar si acolo, ca si aici, liderii locali vroiau sa ofere un aer proaspat dupa perioada socialista. Astfel, ca asa cum a patit Rocar pe piata autobuzelor, marfa noastra autohtona nu era competitva din punct de vedere tehnic si fizic cu cea din vest. Pana si vecinii unguri, dar si cei polonezi si cehi, faceau produse mai bune, de aceea la ei a fost nevoie doar de restructurari si retehnologizari, care au venit natural. Pe cand la noi, eram cu mult ramasi in urma din punct de vedere tehnologic. Spuneam dl Inginer Ilies Mihai, la una din intalnirile cu forumistii, cum s-a ales pentru usile Timisului 2 un sistem mai ieftin, in detrimentul unuia mai scump, dar mai silentios. De aceea tramvaiele noastre vechi n-i le aducem aminte mereu cu acel trantit puternic cand se inchideau usile. Comparativ cu 105Na-ul Polonezilor si Tatra Cehilor, eu zic ca ii o diferenta majora.
Ar mai fi argumentul ca, sa fi vandut atohton, si cu acei bani sa se fi facut treptat o retehnologizare. In acest context, Romania ar fi avut un surplus de firme, pentru ca dupa cum vedem azi, nu doar cei care produceau mijloace de transport urban ar fi facut acest lucru, dar si firmele de material rulant greu, toate care ar fi concurat pe piata interna. Piata care ar fi fost suprasaturata in cativa ani si din nou si acest lucru trebuie luat in contextul in care competitorii din vest nu ar fi stat nici ei pe loc, si la o eventuala expansiune ar fi barat orice firma romaneasca, la toate astea adaugundu-se surplusul de vehicule second hand oferite pe sume derizorii tarilor fost comuniste. Resita si-a primit tramvaiele pe gratis practic, suma de 1$/bucata fiind doar o formalitate din cauza legislatiei de atunci.
Ca incheiere sa vorbim de turci. Turcia, odata cu venirea lui Atatürk la putere a devenit mare fan al Germanieie. Pentru turci, Germania a reprezentat mereu un etalon la care au dorit sa ajunga. Noi vedem turcia doar ca pe imperiul otoman cu care s-a batut Tepes, dar dupa retragerea lor si pana la primul razboi mondial, Turcia a avut o istorie foarte zbuciumata. Si odata cu picarea imperiului acest lucru a devenit si mai apasator pentru ca tara incepea sa isi piarda identitatea si telul pentru care exista. Faptul ca si-au facut un tel national din a-i copia pe nemti, in ceea ce priveste anumite lucruri arata ca cu toate greutatile si-au gasit un drum de urmat, unul destul de ambitios. Noi in schimb, odata ce ne-am atins telul suprem, in 1918, ne-am cam oprit, Romania era un intreg, nu mai vedeam neaparata altceva important de facut, am vrut doar sa fim lasati in pace si cam atat. Asa ca putem noi sa blamam vanzatorul turc oricat am dorii, dar pana una alta s-au folosit de resursa umana disponibila pentru a fura meserie de la nemti, pentru ca vroiau industria lor. Nemti care nu tot timpul au avut o relatie buna cu ei. Sa nu uitam ca Turcia vroia si ea in UE, dar au fost respinsi din motive obscure.
Aceasta postare a fost editata de Gygyman6: 16 martie 2023 - 17:14