De fapt nici nu stiu cum se (mai) numeste autogara din Iosefin, avand in vedere ca au aparut o sumedenie de autogari pe toata suprafata orasului. Unele cat de cat mai serioase, altele doar niste improvizatii total inestetice si care strica imaginea orasului. Nu stiu dupa ce legi funtioneaza aceste autogari dar parerea mea este ca numarul lor ar trebui redus, respectiv sa fie comasate.
Actuala locatie a autogarii a fost aleasa gresit de la bun inceput. Cel mai mare impediment ar fi lipsa totala a mijloacelor de transport in comun in fata autogarii sau in imediata apropiere. Apoi lipsa totala a unei parcari pentru autoturismele celor care conduc pe cineva la autogara sau asteapta pe cineva. Actualmente aceste autoturisme parcheaza exact pe trotuarul de langa autogara, facand imposibila deplasarea pietonilor pe trotuar, acestia fiind nevoiti sa se deplaseze pe carosabil.
Transbordarea intre autobuze si tren este de asemenea greoaie si neconfortabila. Desi distanta intre autogara si gara este relativ mica (mai putin de 1 km), parcurgerea distantei cu bagaje in mana devine un lucru complicat, un calvar chiar. In lipsa unui MTC la indemana, apelezi la taxi insa vei fi refuzat pe motiv ca distanta este extrem de mica pentru o deplasare cu taxiul. In aceste conditii vei fi obligat sa supralicitezi cursa si vei fi onorat.
Din punct de vedere arhitectural, autogara noastra nici nu se vede de pe sosea, fiind "ascunsa" sub pod (Podul Muncii) iar ce se vede deasupra podului este ascuns de pomi.
Sa trec la un scurt istoric.
Nu stiu pe unde a fost pozitionata inainte de 1968 dar incepand (cel putin) cu acest an Autogara timisoarei o gasim exact la Gara de Nord unde actualmente avem statia de tramvai.
Pozitie excelenta, cobori din tren si dupa 50-100 m urci in autobuz sau invers, cobori din autobuz si urci in tren. Linii de firobuz, linii de tramvai, toate in fata garii si a autogarii! Mai mult decat perfect!
Observam ca bucla tramvaiului era undeva in dreapta, privind spre gara.
Dar a venit vremea marilor schimbari (modernizarea garii) iar bucla tramvaiului a fost mutata pe partea stanga, asa cum o avem si astazi, iar autogara trebuia sa paraseasca locatia respectiva (cea mai fericita!) si a fost "scoasa in strada", respectiv pe strada Gh. Pop de Basesti colt cu strada Garii, coltul cu pasarela. La o statie de firobuz distanta de gara. Numai ca in acest loc exista de ceva vreme bucla de intoarcere a firobuzelor. Probabil ca liniile 11 si 14 (atunci 1 si 4) intorceau in aceasta bucla, linia 12 (2) fiind deja in circuit. In conditiile mutarii Autogarii in acest loc, s-a renuntat la aceasta bucla constrindu-se una noua pe Baritiu, pe strada Garii existand reteaua electrica pentru deplasarea firobuzelor la garajul de pe strada Gelu.
In aceasta locatie autogara a stat 2 - 3 ani pana s-a construit actualul sediu al autogarii, pe malul Begai, undeva in '73-74, unde o gasim si astazi.
Trist destin a avut aceasta autogara, dupa parerea mea, iar viitorul este si el incert. Banuiesc ca proprietarul autogarii este Autotim-ul care, se vede treaba, se complace cu situatia existenta si care n-a facut mai nimic spre o oarecare modernizare sau macar o "igienizare" a zonei cu mici exceptii. Bani sa iasa, restul nu ne intereseaza.
Dar pe de alta parte, oricat de multa "modernizare" s-ar face, locatia in sine este una proasta, prost aleasa inca din '72-73. Lipsa mtc-urilor in jurul autogarii, distanta fata de gara care trebuie parcursa pe jos sau cu taxiul cu suprataxa, lipsa spatiului necesar pentru parcarea autoturismelor, "invizibilitatea" autogarii datorita podului inalt si a pomilor din fata ei, toate aceste deficiente vor ramane si dupa toate modernizarile ipotetice facute.
Solutia cea mai fericita ar fi mutarea autogarii undeva langa gara, chiar lipit de aceasta.
Dar iata si cateva "ilustrate" despre cele scrise mai sus...
In concluzie am avut minti luminate de-alungul vremurilor care au reusit prin ideile lor sclipitoare sa strice pentru 40-50 de ani destinul locuitorilor orasului. Au dat peste cap niste lucruri simple, normale, naturale. Ei s-au dus de mult (probabil) insa "operele" lor de rahat au ramas sa dainuie.
Aceasta postare a fost editata de mile: 04 martie 2013 - 21:28